Form of Work
Książki
(40)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(5)
Proza
(5)
Publikacje naukowe
(5)
Poezja
(2)
Status
available
(38)
unknown
(2)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(41)
Author
Engelking Leszek (1955- )
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(3)
Nietzsche Friedrich (1844-1900). Dzieła wszystkie
(3)
Świerkocki Maciej (1961- )
(3)
Banasiak Bogdan
(2)
Jarniewicz Jerzy (1958- )
(2)
Pieniążek Paweł (1957- )
(2)
Sowinski Grzegorz
(2)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Janina (1926-2009). Opowiadania
(1)
Bauman Janina (1926-2009). Powroty
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Bernhard Thomas (1931-1989)
(1)
Bogdan Michał
(1)
Butenko Bohdan (1931-2019)
(1)
Cetnarowski Michał (1980- )
(1)
Chrzanowski Andrzej
(1)
Conrad Joseph (1857-1924)
(1)
Deleuze Gilles (1925-1995)
(1)
Di Prima Diane (1934-2020)
(1)
Dickinson Emily (1830-1886)
(1)
Diski Jenny (1947- )
(1)
Dwulit Anastazja (1970- )
(1)
Dyczek Ernest (1935- )
(1)
Ekier Jakub (1961- )
(1)
Eysymont Jarosław (1956- )
(1)
Fariňa Richard (1937-1966)
(1)
Franczak Karol
(1)
Frenger Marek
(1)
Frenger Marek. Tryptyk szczeciński
(1)
García Lorca Federico (1898-1936)
(1)
Gierszewska Barbara
(1)
Godzic Wiesław (1953- )
(1)
Gondowicz Jan (1950- )
(1)
Graves Robert (1895-1985)
(1)
Helbig-Mischewski Brigitta (1963- )
(1)
Hoffenberg Mason (1922-1986)
(1)
Hołownia Mateusz
(1)
Kafka Franz (1883-1924)
(1)
Kardaszewicz Krzysztof (1982- )
(1)
Kopij Marta (1974- )
(1)
Kosztolányi Dezső (1885-1936)
(1)
Kłosowski Tomasz (1949- )
(1)
Lenkowska Krystyna (1957- )
(1)
Liskowacki Artur Daniel (1956- )
(1)
Listewnik Marta
(1)
Majewski Tomasz Wojciech
(1)
Malzahn Miłka (1971- )
(1)
Mansfield Katherine (1888-1923)
(1)
Musiał Łukasz (1976- )
(1)
Niewrzęda Krzysztof (1964- )
(1)
Nivat Georges (1935- )
(1)
Nowak Marek Feliks (1949- )
(1)
Nowakowska Ewa Elżbieta (1972- )
(1)
Orzeł Paweł (1985- )
(1)
Paszylk Bartłomiej (1975- )
(1)
Polak Jędrzej (1958-2020)
(1)
Prichard Caradog (1904-1980)
(1)
Proust Marcel (1871-1922)
(1)
Proust Marcel (1871-1922). W poszukiwaniu utraconego czasu
(1)
Płaza Maciej (1976- )
(1)
Rodowska Krystyna (1937- )
(1)
Rousseau Jean Jacques (1712-1778)
(1)
Sasinowski Alan (1983- )
(1)
Southern Terry (1924-1995)
(1)
Sołżenicyn Aleksandr (1918-2008)
(1)
Szaruga Leszek (1946- )
(1)
Szkoła Dawid (1985- )
(1)
Szopa Łukasz (1973- )
(1)
Urbanowska Zofia (1849-1939)
(1)
Wyżyński Adam
(1)
Włodek Roman
(1)
Yeats W. B. (1865-1939)
(1)
Zeidler-Janiszewska Anna (1951-2017)
(1)
Year
2020 - 2021
(2)
2010 - 2019
(34)
2000 - 2009
(5)
Time Period of Creation
1901-2000
(8)
2001-
(8)
1801-1900
(5)
1914-1918
(3)
1901-1914
(2)
1918-1939
(2)
1945-1989
(2)
1989-2000
(2)
1701-1800
(1)
Country
Poland
(36)
Language
Polish
(32)
Demographic Group
Literatura polska
(2)
Literatura amerykańska
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura austriacka
(1)
Literatura francuska
(1)
Literatura hiszpańska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura walijska
(1)
Subject
Filozofia
(3)
Kultura
(3)
Etyka
(2)
Filozofia języka
(2)
Język
(2)
Kultura masowa
(2)
Powieść polska
(2)
Sztuka
(2)
Anarchizm
(1)
Arystokracja
(1)
Aszkenazyjczycy
(1)
Aztekowie
(1)
Bauman, Janina
(1)
Bauman, Zygmunt
(1)
Beatnicy
(1)
Celan, Paul
(1)
Conrad, Joseph
(1)
Czas
(1)
Di Prima, Diane
(1)
Diski, Jenny
(1)
Dojrzewanie
(1)
Dziennikarze
(1)
Estetyka
(1)
Filozofia francuska
(1)
Fonetyka
(1)
Hiszpański podbój Ameryki
(1)
I wojna światowa (1914-1918)
(1)
Jakość życia
(1)
Jezus Chrystus
(1)
Kara (psychologia)
(1)
Krytyka literacka
(1)
Literatura angielska
(1)
Literatura czeska
(1)
Literatura irlandzka
(1)
Literatura pogranicza
(1)
Matki i synowie
(1)
Mieszczaństwo
(1)
Miłość
(1)
Mowa
(1)
Muzyka
(1)
Młodzież
(1)
Odpowiedzialność moralna
(1)
Pamięć autobiograficzna
(1)
Pisarstwo
(1)
Pisarze
(1)
Pisarze amerykańscy
(1)
Pisarze angielscy
(1)
Podróże
(1)
Podwójni agenci
(1)
Poeci polscy
(1)
Rodzina
(1)
Roth, Joseph
(1)
Rousseau, Jean-Jacques
(1)
Samotność
(1)
Socjologia polityki
(1)
Sołżenicyn, Aleksandr
(1)
Społeczeństwo
(1)
Stempowski, Jerzy
(1)
Szaruga, Leszek
(1)
Szkoła frankfurcka (filoz.)
(1)
Teatr
(1)
Terroryzm
(1)
Tożsamość osobista
(1)
Żydzi
(1)
Subject: time
1901-2000
(4)
1801-1900
(3)
1918-1939
(1)
1945-1989
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Europa Wschodnia
(1)
Francja
(1)
Galicja (kraina historyczna)
(1)
Londyn (Wielka Brytania)
(1)
Meksyk
(1)
Podole (kraina historyczna)
(1)
Ukraina
(1)
Walia (Wielka Brytania)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Genre/Form
Antologia
(6)
Opowiadanie polskie
(6)
Esej
(5)
Aforyzmy
(3)
Notatki
(3)
Powieść
(3)
Pamiętniki polskie
(2)
Powieść amerykańska
(2)
Powieść polska
(2)
Wiersze
(2)
Antologie
(1)
Film europejski
(1)
Film polski
(1)
Księga pamiątkowa
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Miniatura literacka polska
(1)
Opowiadanie żydowskie
(1)
Pamiętniki amerykańskie
(1)
Pamiętniki angielskie
(1)
Pamiętniki żydowskie
(1)
Powieść angielska
(1)
Powieść austriacka
(1)
Powieść dziecięca polska
(1)
Powieść obyczajowa
(1)
Publicystyka polska
(1)
Recenzja literacka
(1)
Reportaż polski
(1)
Szkice literackie polskie
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(4)
Literaturoznawstwo
(3)
Językoznawstwo
(1)
41 results Filter
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 311766 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 325397, 312585 (2 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 309425 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 310131 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "The Secret Agent : A Simple Tale", 1907.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Joseph Conrad oparł "Tajnego agenta" na autentycznych wydarzeniach z 15 lutego 1894 r., gdy w parku otaczającym królewskie obserwatorium w Greenwich doszło do eksplozji bomby. Miała ona wysadzić mury budynku obserwatorium, lecz wskutek przedwczesnej detonacji wybuchła w rękach niedoszłego zamachowca. Wypadek uruchamia ciąg zdarzeń, wykazujących powiązania pomiędzy tytułowym agentem a politykami, funkcjonariuszami policji oraz anarchistami, ukazując świat brudny, oparty na sile, kłamstwie i wyrachowaniu. Świat, w którym gra pozorów prawdziwych psychologicznie, a zarazem groteskowych postaci doprowadza do autentycznej tragedii.
"Tajny agent" jest utworem niezwykłym w dorobku Josepha Conrada. Dzięki niespotykanej wcześniej u tego pisarza tematyce, niezwykłej kompozycji oraz wyrafinowaniu stylistycznemu został doceniony przez środowiska akademickie, krytykę i czytelników. Stawiany obok innego arcydzieła Korzeniowskiego, "Jądra ciemności", pomimo osadzenia akcji w Londynie czasów autora pozostaje powieścią zaskakująco aktualną, m. in. z powodów politycznych; dość powiedzieć, że tuż po 11. września była to jedna z trzech najczęściej cytowanych książek w prasie anglojęzycznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349813 (1 egz.)
Book
In basket
(Filozofia Francuska)
Bibliografia na stronach 251-254.
"Ten zbiór tekstów, z których jedne nie zostały wydane, a inne już się ukazały, został zorganizowany wokół pewnych problemów. Problemu pisania: pisarz, jak mówi Proust, wynajduje w języku nowy język, swego rodzaju język obcy. Ujawnia nowe moce gramatyczne bądź syntaktyczne. Wyrzuca język z jego zwyczajowych kolein: przyprawia go o obłęd. Dlatego też problemu pisania nie można oddzielić od problemu widzenia i słyszenia: gdy inny język powstaje w języku, to w istocie cała mowa zmierza do granicy „asyntaktycznej”, „agramatycznej” bądź komunikuje się z własnym zewnętrzem. Granica nie znajduje się na zewnętrz mowy, jest jej zewnętrzem: zrobiona jest z nie-językowego widzenia i nie-językowego słyszenia, które jednak ona sama umożliwia. Istnieją również malarstwo i muzyka właściwe pisaniu, będące efektami barw i dźwięków, które wznoszą się ponad słowa. Widzimy i słyszymy właśnie poprzez słowa, między słowami. Beckett mówił o drążeniu dziur w mowie, aby widzieć bądź słyszeć „to, co jest poza nią ukryte”. O każdym pisarzu należy właśnie powiedzieć: to widzący, to słyszący, „źle widziane, źle powiedziane” to kolorysta, to muzyk." (fragment przedmowy)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359500 (1 egz.)
Book
In basket
(Twarze Kontrkultury)
Niewątpliwie najsłynniejsza wspomnieniowa, choć nieco sfabularyzowana książka autorstwa jednej z kobiet ze środowiska bitników - i zarazem najsłynniejszej bitniczki, Diane di Primy. Dzieło to, owiane złą sławą „pornografii”, istotnie bardzo śmiałe erotycznie, szczere i pozbawione eufemizmów, zostało właśnie z powodów cenzuralnych opublikowane po raz pierwszy w paryskim wydawnictwie Olympia Press. Jest ono zdaniem przeważającej większości krytyków jednym z najciekawszych biograficzno-memuarystycznych dokumentów swoich czasów. Obejmuje głównie dekadę lat 50-tych, od chwili rzucenia studiów przez autorkę i jej zajścia w ciążę, a głównym motywem tomu jest nieskrępowany, hetero i biseksualny seks, uprawiany głównie w gronie ówczesnej artystycznej bohemy amerykańskiej, m.in. w towarzystwie Ginsberga i Kerouaca. Tłem erotycznych przygód bohaterki, niejednokrotnie zabawnych i opisywanych w sposób, zmuszający czasem czytelnika do aktywnej lektury (znajdziemy tu puste miejsca, które powinien uzupełnić czytelnik, wpisując np. swoje ulubione rodzaje pocałunków czy pieszczot), jest barwny obraz Nowego Jorku lat pięćdziesiątych i pierwsze oznaki politycznych i społecznych zmian, które miały ogarnąć Amerykę w następnym dziesięcioleciu i zmienić jej oblicze.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 328845 (1 egz.)
Book
In basket
"Podobno tłumacz musi się zakochać w umyśle poety, aby poświęcić ogrom czasu jego emocjom i myślom. I przełożyć je na własny język możliwie najżarliwiej. A własny język powinno się rozumieć nie tylko jako język rodzimy, ale też język tłumaczowi współczesny, w jakim sam myśli i którym mówi na co dzień; naturalny, niearchaiczny, nieupozowany na epokę nieznaną mu z autopsji. Zachwyt tłumacza poezji i jego sztuka przekładu mogą zastąpić, skompensować myśli i formy „zgubione w przekładzie”. Bo przekładanie poezji nie jest aktem w najwyższym stopniu twórczym, nie jest też samotnym, ponieważ otwiera się na współpracę z mistrzem. Umysł Dickinson wydaje się mózgiem, sercem, duszą i dodatkowym zmysłem w jednym. A każde z nich służy, szczerej do bólu, ekspresji uczuć, choćby przesłanie zabrzmiało grzesznie, makabrycznie lub bluźnierczo." (fragment wstępu)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353330 (1 egz.)
Book
In basket
(Twarze Kontrkultury)
Tyt. oryg.: "The sixties" 2009.
Książka uważana za jedno z najważniejszych i najmądrzejszych w ostatnich latach spojrzeń na kontestację z perspektywy brytyjskiej, uzyskująca bardzo wysokie noty w najpoważniejszych pismach literackich po obu stronach Atlantyku. To osobiste, ale zdystansowane, realistyczne, bezpruderyjne i refleksyjne, choć pozbawione taniej nostalgiczności wspomnienia Jenny Diski z najważniejszej dla kontrkultury dekady, którą spędziła w Londynie, obracając się w kręgu „Swinging London”. Wedle jej własnych słów, „żałowałam wtedy, że rozpadli się bitnicy, kupowałam ciuchy, chodziłam do kina, zrezygnowałam z wyścigu szczurów, ćpałam, czytałam, brałam udział w demonstracjach ulicznych, leżałam w wariatkowie, uprawiałam seks i uczyłam w szkole, wiodłam więc życie niemal typowe dla kogoś, kto dorastał w latach sześćdziesiątych”. Diski wiele pisze również o różnicach w stosunku do kontestacji pomiędzy Anglią i USA, o modzie, narkotykach, komunach i rewolucji seksualnej: „[…] Seks był dla nas równie naturalny jak sen, i chyba z tego powodu zostałam kilkakrotnie zgwałcona przez facetów, którzy pakowali mi się do łóżka i nie rozumieli, kiedy mówiłam nie.” Wiele miejsca poświęca też ówczesnemu systemowi kształcenia i niezwykle popularnej w latach sześćdziesiątych antypsychiatrii, gdyż poniekąd właśnie dzięki urzeczeniu nią została w końcu nauczycielką: „Szalony bohater zostawał nauczycielem, szamanem, guru, mówił wszystkimi językami świata”.
Diski niebanalnie i z humorem analizuje także w The Sixties socjologiczne oraz filozoficzne podobieństwa i różnice między dekadą lat sześćdziesiątych a latami osiemdziesiątymi i konserwatywną współczesnością, zajmując się w tym kontekście między innymi problemem tożsamości i miejscem „ja” w obu systemach. Ale największą zaletą wspomnień Diski jest chyba ich chłodna, trzeźwa ocena kontestacji – mniej tu sentymentalizmu niż w większości stereotypowych memuarów z tamtych czasów, a więcej rzeczowości; zapewne dlatego jej wnioski są zarówno kontrowersyjne, jak i wyważone. Zdaniem autorki wiele ideałów z tamtych lat utorowało w końcu drogę własnym politycznym antytezom, a nowy prawicowy radykalizm, który ogarnął Wielką Brytanię i Stany Zjednoczone w latach osiemdziesiątych i wciąż ma się dobrze, nie tylko zresztą tam, wynika w prostej linii z błędów, popełnionych przez wyznawców kontrkultury, którym liberalizm mylił się często z libertarianizmem, a wolność z anarchią. Według autorki kontestacja przywiązywała większą wagę do złudzeń niż do autentycznej rewolucji – ale o The Sixties można powiedzieć, że to obraz kontrkultury „bez złudzeń”. Choć książka Diski mówi poważnie o poważnych problemach społecznych i ideologicznych i jako taka niewątpliwie nadaje się na przykład jako tekst źródłowy do analiz akademickich czy publicystycznych, jest ona od początku do końca przede wszystkim dziełem dobrej pisarki, czyli dobrą, mięsistą i wartościową poznawczo literaturą – a miejscami, zwłaszcza tam, gdzie autorka mówi o sobie i drwi z własnej ówczesnej naiwności intelektualnej, bywa autentycznie i nieodparcie śmieszna.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 325365 (1 egz.)
Book
In basket
Szwejkowie i Don Kichoci / Leszek Engelking. - Łódź : Wydawnictwo Officyna, 2019. - 301 stron ; 21 cm.
Bibliografia na stronach 295-296.
Książka wytrawnego tłumacza, znawcy literatury i pisarza Leszka Engelkinga "Szwejkowie i Don Kichoci" to krytycznoliteracka panorama wybranych dzieł i nurtów literatury czeskiej XX oraz XXI wieku. Nie pretenduje ona ani do przedstawienia pełni obrazu czeskiego piśmiennictwa tych czasów, ani do ferowania ostatecznych wyroków dotyczących wartości i wagi poszczególnych dzieł i tendencji, próbuje natomiast przedstawić wizję niektórych trendów i analizy konkretnych utworów, wskazać na zjawiska do tej pory u nas słabo znane i rewidować stereotypy często decydujące o sposobie prezentacji tej literatury w naszym kraju. Książka Engelkinga dostarcza wiedzy o wielu faktach związanych ze współczesną kulturą czeską i jej polską recepcją i poszerza horyzonty zainteresowanych nią czytelników, pozwalając lepiej orientować się w bogatej i różnorodnej materii przede wszystkim literackiej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 354050 (1 egz.)
Book
In basket
(Twarze Kontrkultury)
Jedna z najważniejszych powieści amerykańskich lat 60. Zabawny i przenikliwy obraz uniwersyteckiego campusu ogarniętego rebelianckim wrzeniem. Psychodeliczna podróż przez świat, w którym jak w alchemicznym tyglu zmieszane są erotyka i narkotyki, gargantuiczne obżarstwo i asceza, nauka i rewolucja, kłamstwo i prawda... Akcja powieści, opartej na osobistych doświadczeniach autora z czasów studiów i z licznych podróży, rozgrywa się na Zachodzie USA i Kubie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 329064 (1 egz.)
Book
In basket
Nazwa autora na okładce i stronie przedtytułowej.
Indeks.
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Federico García Lorca (1898-1936) to najczęściej wydawany na świecie poeta języka hiszpańskiego. Coraz to nowi tłumacze próbują zmierzyć się z jego poezją, jak również z jego dziełami scenicznymi, chętnie grywanymi przez liczne teatry. Kolejnym polskim poetą i tłumaczem, który w swoim wyborze proponuje czytelnikom „swojego” Garcíę Lorkę, jest Leszek Engelking, autor przekładów wielu klasyków poezji światowej oraz poetów współczesnych. Zatytułowany Gips i jaśmin wybór zawiera utwory ze wszystkich okresów twórczości hiszpańskiego poety, od debiutanckiej Księgi wierszy, która powstawała od roku 1918, po Lamentację na śmierć Ignacia Sánchez Mejíasa i wydane pośmiertnie tomy Poeta w Nowym Jorku i Dywan tamarycki, akcent położony jednak został na dzieła najpóźniejsze, jak się wydaje, najdojrzalsze, najbardziej oryginalne i najdoskonalsze. Dzieło poety łączy wpływy folkloru hiszpańskiego (zwłaszcza andaluzyjskiego), nie tylko słownego, lecz również muzycznego, z nowatorstwem awangardy lat dwudziestych i trzydziestych XX wieku. Mroczna, sensualna i namiętna poezja Lorki, operująca często śmiałymi zestawieniami słownymi, pełna jest motywów i tematów, rekwizytów i archetypicznych obrazów najbardziej podstawowych dla kultury dowolnego czasu. To pozwala jej potrącać głęboko ukryte struny wrażliwości bardzo różnych i naprawdę licznych czytelników i słuchaczy. Jak pisał wielki amerykański poeta William Carlos Williams, García Lorca „był popularny w Hiszpanii jak żaden poeta od czasów Lopego de Vegi”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 343278 (1 egz.)
Book
In basket
(Archiwa Popkultury)
Data wydania i ISBN ze strony wydawcy.
Bibliogr. s. 233-234. Indeksy.
Oddawany do rąk Czytelników zbiór recenzji filmów europejskich z lat 1918-1939 jest próbą odniesienia się do kinematografii obecnej w polskich kinach dwudziestolecia międzywojennego. Lektura tekstów w nim zawartych przynosi nowe i interesujące spostrzeżenia na temat recepcji kina Europy, stanu świadomości filmowej Polaków i poziomu kultury audiowizualnej w Polsce. […] Wszystkie ważniejsze tytuły prasowe rezerwowały stałe łamy na tematykę kinową, tak więc prawie zawsze można było liczyć na wzmiankę o repertuarze czy recenzję z aktualnie granego filmu. Standardem dzienników centralnych, czasopism społeczno-kulturalnych i literackich stały się działy filmowe, a nawet specjalne dodatki, w którym zamieszczano refleksje teoretyczno-krytyczne i szersze omówienia granych filmów. Przybierały one różną formę, od rozbudowanych anonsów reklamowo-promocyjnych, przez drobiazgowe streszczenia, po pogłębione intelektualnie analizy rozwiązań formalnych i treściowych. W publicystyce dwudziestolecia międzywojennego nie zabrakło ponadto rozważań o filmie jako sztuce europejskiej i jej wpływie na otoczenie człowieka współczesnego. (Z Przedmowy)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 331623 (1 egz.)
Book
In basket
Król Jezus / Robert Graves ; przeł. Maciej Świerkocki. - Wyd. 2. popr. - Łódź : Wydawnictwo Officyna, 2012. - 399 s. ; 24 cm.
Jedna z najbardziej skandalizujących powieści historycznych w dziejach literatury, przy której bledną współczesne powieści awanturnicze spod znaku Kodu Leonarda da Vinci. Opublikowana po raz pierwszy w 1946 roku, przez wiele lat była zakazana w niektórych krajach, m.in. w Portugalii i Irlandii, gdzie anatemę zdjęto z niej dopiero na początku lat 60 ubiegłego wieku (w tym czasie, do 1962 roku, w samej Wielkiej Brytanii książka miała 6 wydań). Kontrowersyjność tej powieści, zwanej czasem Szatańskimi wersetami chrześcijaństwa, wynika głównie z niekonwencjonalnego wizerunku Jezusa, który zostaje tu przedstawiony nie jako Syn Boży, lecz owoc potajemnego małżeństwa Antypatra i Mariamne, potomek Heroda, filozof, reformator religijny i prawowity król żydowski, którego intrygami odsunięto od tronu. Graves w nieortodoksyjny sposób traktuje również wiele opowieści biblijnych, w tym domniemane cuda, choć do Jezusa – jako do człowieka – żywi szczery i ogromny szacunek.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 325368 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: Der Prozess.
Książka ukazała się przy wsparciu: Austriackie Forum Kultury WAW.
Józef K., oskarżony bez podania zarzutów, to nie żaden skromny urzędnik ani człowiek bez winy – choć tak się zwykło czytać Proces. Siła, która niszczy karierę i życie ambitnego bankowca, to – także wbrew tradycyjnej lekturze – ani biurokracja, ani dyktatura. O co tu w takim razie chodzi? By znaleźć własną odpowiedź, trzeba i warto uważnie czytać arcydzieło Kafki, odkrywając w nim niewyczerpane bogactwo sensów i bezsensów. W tym wydaniu przydatne w tym celu szkice dołączyli tłumacz, a także prof. Łukasz Musiał, który za swoją książkę Kafka. W poszukiwaniu utraconej rzeczywistości otrzymał prestiżową nagrodę „Literatury na Świecie”. Świeżej daty przekład "Procesu" unika filologicznych pomyłek wcześniejszego i uwzględnia rozdziały zarzucone przez Kafkę. Stara się też odtwarzać symboliczny charakter tej odrealnionej prozy, ale i jej rzeczowy język, ironię i humor.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351295 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
No availability information: sygn. 364772
Book
In basket
(Archiwa Popkultury)
Bibliogr. w przypisach. Indeks.
Książka Tomasza Majewskiego powstała z inspiracji refleksją szkoły frankfurckiej, a zwłaszcza jej trzech przedstawicieli: Theodora Adorno, Waltera Benjamina i Siegfrieda Kracauera. Jej koncepcja jest wszelako oryginalna, osobista, autorska, wyrasta z dogłębnej znajomości materiału i jego wszechstronnego przemyślenia. Czytelnik, nawet ten, który mógłby uchodzić za znawcę tematu, będzie zaskoczony wielością spraw dlań nowych, jak również nowością perspektywy, która to, co wydawało się znane, ukazuje w nowej sieci relacji, odmiennych kontekstach i powiązaniach, prowadzących do nowych wniosków. (...) Książka ta nie jest zarazem pozbawiona rysu drapieżności bądź pewnego rodzaju naukowego wyzwania. "Dialektyczne feerie" prowokują do dyskusji, zachęcają do kontynuacji, skłaniają do własnych przemyśleń i dociekań. Mają szanse, by zabłysnąć jako wydarzenie, książka roku, w środowisku nie tylko kulturoznawców, lecz szeroko pojmowanym środowisku humanistycznym. (Alicja Helman)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 328045 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
No availability information: sygn. 364820
Book
In basket
(Dzieła wszystkie / Friedrich Nietzsche ; t. 10)
Współfinansowanie: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Tom 10, tak jak pozostałe tomy notatek Nietzschego, ukazuje jego intelektualny warsztat, zawiera luźny materiał przygotowawczy, stanowiący w znacznej podstawę dzieł opublikowanych (w jego przypadku przede wszystkim Zaratustry), a więc zapisywane na gorąco, często podczas spacerów, myśli, pomysły, sentencje, relacje z lektur, dłuższe fragmenty teoretyczne i poetyckie. Jednakże tom ten, i na tym polega jego szczególna wartość, wraz z tomem 9 dokumentuje proces narodzin późnej, dojrzałej filozofii Nietzschego, którą przedstawił on najpierw w poetycko-epickim obrazowaniu Zaratustry (materiał z tomu 10 dotyczy trzech jego pierwszych części), by następnie, w swych dziełach późniejszych, poddać je pracy pojęciowo-teoretycznej; tom niniejszy ukazuje jej natężone początki, zawiera zatem zaplecze teoretyczne nieodzowne dla zrozumienia Zaratustry (ukazuje też ewoluowanie kształtu tego eposu), a tym samym całej myśli Nietzschego (z podstawowych jej idei rozwijane są w nim głównie idee wiecznego powrotu i nadczłowieka). Znajdziemy tutaj również pokaźny - największy spośród dzieł opublikowanych i tomów Nachlassu - korpus maksym i sentencji ukazujących Nietzschego-moralistę i wielkiego psychologa duszy ludzkiej, jak i znakomitego stylistę, a także echo jego dramatycznej relacji z Lou-Salomé.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359578/X (1 egz.)
Book
In basket
(Dzieła wszystkie / Fryderyk Nietzsche ; t. 12)
Indeks.
Współfinansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego
Tom obejmuje zapiski z okresu od jesieni 1885 roku do wiosny 1886. Zamieszczone w nim szkice odnoszą się zarówno do kategorii filozoficznej „wola mocy” i jej wielopłaszczyznowej wykładni, jak też do planowanego dzieła.
Wola mocy. Znajdują się tutaj pomysły odnośnie do tytułów samego dzieła, jak i poszczególnych ksiąg. Chronologia i częstotliwość tytułu: Wola mocy. Próba przewartościowania wszystkich wartości. W czterech księgach, pozwala przypuszczać, że właśnie taki tytuł zamierzał Nietzsche nadać planowanemu dziełu. Inne tytuły-projekty to Wola mocy. Próba nowej wykładni wszelkiego dziania się, Wola mocy. Próba nowej wykładni świata, Wola mocy. Oznaki pewnej filozofii przyszłości. W tomie dwunastym znajdują się również liczne odniesienia do wcześniejszych dzieł, jak Narodziny tragedii czy Niewczesne rozważania, co daje możliwość prześledzenia rozwoju myśli autora Ecce homo i krytycznego, analitycznego obcowania z nią. Daje też pewien obraz żywej myśli, rodzenia się pomysłów, ich modyfikacji. W sumie lektura prac nieopublikowanych stanowi doskonałe tło, na którym tym lepiej i tym pełniej można odczytywać zawiłą, wieloznaczną i niekiedy aporetyczną, ale ogromnie inspirującą myśl „wielkiego filologa”. Każdy tom Nachlassu ten to wręcz kopalnia dla badaczy i miłośników Nietzschego.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359578/XII (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Baza regionalna "Bibliografia Województwa Opolskiego" zawiera opisy bibliograficzne zawartości książek i artykułów z czasopism dotyczących w swej treści Opolszczyzny (jej historii, przyrody, gospodarki, polityki, nauki, oświaty, kultury itd.). Jest tworzona w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Opolu. Prowadzona jest na bieżąco od 1988 roku.

Baza jest częścią ogólnopolskiego systemu bibliografii regionalnych, które pełnią funkcję uzupełniającą w odniesieniu do narodowych wykazów publikacji. Rejestruje materiały publikowane w prasie ogólnopolskiej, regionalnej i lokalnej, książki i ich fragmenty, mapy itp. Czynnikiem decydującym o doborze jest wartość materiału informacyjnego.

Roczniki "Bibliografii Województwa Opolskiego" za lata 1980-1990 zostały wydane drukiem i są udostępnione w Opolskiej Bibliotece Cyfrowej.


Czytelnicy mogą posługiwać się następującymi kryteriami wyszukiwawczymi: tytuł atykułu, autor, temat, tytuł czasopisma.

Wyniki wyszukiwania można zawęzić używając faset, znajdujących sie z boku listy.

Wyszukane opisy bibliograficzne można pobrać i zapisać w postaci zestawienia alfabetycznego.