Source
Katalog centralny
(9)
Form of Work
Książki
(9)
Publikacje naukowe
(3)
Status
available
(8)
unknown
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(9)
Author
Szulakiewicz Marek (1959- )
(9)
Karpus Zbigniew (1954- )
(2)
Year
2020 - 2023
(1)
2010 - 2019
(5)
2000 - 2009
(2)
1990 - 1999
(1)
Time Period of Creation
2001-
(3)
Country
Poland
(8)
Language
Polish
(8)
Subject
Antropologia filozoficzna
(5)
Antropologia społeczna
(2)
Otwartość poznawcza
(2)
Czas
(1)
Duchowość
(1)
Dynamizm (filozofia)
(1)
Estetyka
(1)
Filozofia chrześcijańska
(1)
Filozofia kultury
(1)
Fundamentalizm
(1)
Granice
(1)
Inność
(1)
Istnienie (filozofia)
(1)
Jezus Chrystus
(1)
Kosmologia
(1)
Kultura
(1)
Materia
(1)
Mądrość
(1)
Ontologia
(1)
Politologia
(1)
Postawy
(1)
Prawda
(1)
Religia
(1)
Rozumienie
(1)
Teizm
(1)
Transcendentalizm
(1)
Wolność
(1)
Świadomość
(1)
Życie
(1)
Subject: time
1901-2000
(2)
1801-1900
(1)
2001-
(1)
Subject: place
Heidelberg (Niemcy)
(1)
Genre/Form
Esej
(2)
Materiały konferencyjne
(2)
Praca zbiorowa
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(4)
Fizyka i astronomia
(1)
Nauka i badania
(1)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(1)
Religia i duchowość
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
9 results Filter
No cover
Book
In basket
Bibliogr. s. 355-365. Indeks.
Streszcz. ang., zawiera tł. z jęz. niem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 318559 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 235972, 235971 (2 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 311298 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 401-412. Indeks.
Doświadczamy obecnie jednej z największych rewolucji w naszej świadomości świata. Wszechświat, który jeszcze nie tak dawno ukazywał się jako ustabilizowany, statyczny, ograniczony i materialny, zostaje zastąpiony obrazem świata dynamicznego, w którym nie akcentuje się już ustalonego ładu, lecz proces stałych przemian i otwartość na nowe możliwości. Wyraźnie doświadczamy przesunięcia filozofii i nauki w stronę paradygmatu ewolucjonistycznego i holistycznego, w którym uwzględnia się w istnieniu rozwój i zmianę, jak też perspektywę całościową i pole informacji. Odkrycia nastręczają materialistom coraz więcej kłopotów i zaczynają potwierdzać oczekiwania ludzi wierzących lub przynajmniej tych, którzy zawsze mają nadzieję na „coś innego”. Świat okazuje się czymś więcej, niż się dotychczas wydawało, i to nie tylko w wymiarze odkrywanym przez naukę i jej narzędziami, ale również w wymiarze metafizycznym. Taka postawa zmusza nas do pozostawania w stałym zadziwieniu, czyli do tego, co Platon nazywał początkiem filozofii. Na tej drodze dochodzimy do fundamentalnej niewiedzy: nie wiemy, czym jest istnienie, i co to znaczy istnieć.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349310 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 279-289. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Człowiekowi nigdy nie jest łatwo. Śmierć, choroby, ból, cierpienie, nieustanne poszukiwania sprawiedliwości, niepwewność jutra, walka o przetrwanie, ból zawiedzionych nadziei, porażki życia, to wszystko manifestuje się jako rezultat metafizycznej skazy w naszym bytowaniu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 323755 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografie, netografie przy pracach.
Streszczenia w języku angielskim przy pracach.
Wśród wielu wymagań współczesnej kultury żądanie otwartości należy do najważniejszych. Jest ono tak ważne, że pojawia się nawet jako istotna prośba Modlitwy Eucharystycznej (V Modlitwa Eucharystyczna), w której prosi się: "uczyń nas otwartymi". Przyzwyczajani jesteśmy do uznawania, że jest to zaleta ludzi i pożądany stan kultur, w których relacje wykluczania zastępowane są pluralizmem i tolerancją. Rzadko dostrzega się również zagrożenia związane z bezkrytyczną otwartością, w której może ujawniać się zaburzenie tożsamości, nierespektowanie żadnych granic, aż po egoistyczną samowolę.
Taka nieuporządkowana otwartość wydaje się umniejszać tendencje do trwania i utrwalania dotychczas obowiązujących (dobrych) wzorców życia i kultury, uwypuklając zmienność i nietrwałość wszystkiego, i skłaniając też ku relatywizmowi i konformizmowi. Jednak korzystna (ubogacająca i poszukująca) otwartość rzeczywiście służy zarówno indywidualnemu rozwojowi, jak i udoskonaleniu relacji międzyludzkich i międzykulturowych. Dlatego w kontekście tak rozumianej otwartości nie ma usprawiedliwienia dla ograniczenia i zamknięcia nawet wtedy, gdy w danej chwili wydaje się ona zagrażać schematycznemu porządkowi, skostniałej hierarchii i złudnej niezmienności. W kontekście tym chodzi bowiem o otwartość na prawdę, dobro, piękno, czyli na to wszystko co ubogaca świat, nasze życie i nas samych, co jest cenne i o co warto zabiegać. Nie chodzi zaś ani o rezygnację z siebie, ani też o skierowanie (otwartość) na to, co niszczy i burzy, a nie tworzy i buduje. Stąd modlitwa "uczyń nas otwartymi" jest tak ważna: uczyń nas otwartymi, nie ku naszej destrukcji, lecz ku spełnieniu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 359043 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 473-496. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Wszystkie wielkie religie, ale też poważne filozofie i psychologie podkreślają, że największym złem, grzechem i błędem jest zamknięcie się w sobie i uznanie siebie za centrum istnienia. Człowiek, który to uczynił – pisał przed laty Erich Fromm – „czuje się bardzo pewny siebie, ponieważ nie obchodzi go to, jak się wokół niego rzeczy mają”. Wszelkie inne zło pochodzi z tego zamknięcia. Oznacza bowiem uznawanie separatyzmu, odizolowania i koniecznej obrony jako zasad, w których organizuje się życie jednostki, kultury, religii, społeczeństwa. Całe nasze istnienie staje się wtedy w jakiś sposób osaczone, zatopione, okrążone przez wrogów, którzy zagrażają swą bliskością i mocą. Zamiast otwarcia i uznawania otwartego kontekstu swego bytu, zaczyna się stawiać bariery, zasieki i wytyczać granice. Zamknięcia te dotyczą tak samo konkretnego człowieka, jak też kultur, społeczności, religii itp. Świat zamknięty sprawia pozory rzeczywistości jednorodnej i świata jedynego, z którego jednak nie ma wyjścia. Jak czarna dziura pochłania on wszystko i niczemu nie pozwala wyjść na zewnątrz. Otaczają nas wtedy mury i sami jesteśmy jednym z nich dla siebie i innych. W postawach tych wyraża się grzech przeciwko światłu, które mogłoby przyjść z zewnątrz; i znieruchomienie, jakby wszystko już się stało, spełniło, zrealizowało. Postawa takiego zamknięcia kłóci się jednak z metafizyczną zasadą istnienia, w której ujawnia się, że jest coś innego niż ja sam, i jest również to, co przekracza moje doświadczenie i istnienie. W swoim bycie jesteśmy wychyleni w przyszłość, skierowani ku temu, co jest ponad ludzkim istnieniem i jako tacy otwarci ku nowym jego możliwościom. W człowieku zakorzenione jest skierowanie ku nieskończoności i wcale nie jest on zamkniętą w sobie monadą. Stawanie się polega na kruszeniu tych murów i ograniczeń nie tylko dla siebie, lecz też dla nowej rzeczywistości.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 383383
Book
In basket
Materiały z III interdyscyplinarnej konferencji "Problemy współczesnej kultury".
Bibliogr. przy niektórych ref.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 273509 (1 egz.)
Book
In basket
Materiały z IV interdyscyplinarnej konferencji "Problemy współczesnej kultury".
Bibliogr. przy ref. s. 121-122.
Streszcz. niem. przy ref. Wstępy także niem. przy częściach. Spis treści także niem.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 284868, 284867 (2 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again