Form of Work
Książki
(142)
Publikacje naukowe
(52)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(31)
Publikacje popularnonaukowe
(9)
Proza
(7)
Publikacje religijne
(1)
Status
available
(138)
unavailable
(4)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(142)
Author
Baran Bogdan (1952- )
(32)
Cioran Emil (1911-1995)
(17)
Kania Ireneusz (1940- )
(15)
Kunicka Anna
(12)
Szczubiałka Michał
(6)
Barthes Roland (1915-1980)
(5)
Benjamin Walter (1892-1940)
(5)
Klenczon Wanda
(5)
Onysymow Agna
(5)
Sloterdijk Peter (1947- )
(5)
Kot Karolina (tłumacz)
(4)
Minois Georges (1946- )
(4)
Pucek Robert (1959- )
(4)
Bloom Harold (1930-2019)
(3)
Eliade Mircea (1907-1986)
(3)
Foucault Michel (1926-1984)
(3)
Jarosz Krzysztof (1954- )
(3)
Komendant Tadeusz (1952-2019)
(3)
Arendt Hannah (1906-1975)
(2)
Bataille Georges (1897-1962)
(2)
Bąkowska Eligia (1907-1994)
(2)
Corbin Alain (1936- )
(2)
Drzazgowska Ewa
(2)
Dziadek Adam (1965- )
(2)
Eagleton Terry (1943- )
(2)
Falski Maciej (1977- )
(2)
Hayek Friedrich August von (1899-1992)
(2)
Heidegger Martin (1889-1976)
(2)
Kocjan Krzysztof (1969- )
(2)
Lakoff George (1941- )
(2)
Lévi-Strauss Claude (1908-2009)
(2)
Nietzsche Friedrich (1844-1900)
(2)
Potocka Maria Anna (1950- )
(2)
Prokopiuk Jerzy (1931- )
(2)
Raddatz Fritz J. (1931-2015)
(2)
Sartre Jean-Paul (1905-1980)
(2)
Scholem Gershom (1897-1982)
(2)
Spengler Oswald (1880-1936)
(2)
Steiner George (1929-2020)
(2)
Wilhelm Richard (1873-1930)
(2)
Wilson Edward Osborne (1929- )
(2)
Łuczkiewicz Grzegorz
(2)
Žižek Slavoj (1949- )
(2)
Abraham-Diefenbach Magda (1979- )
(1)
Allen Danielle S. (1971- )
(1)
Almond Philip C. (1950- )
(1)
Améry Jean (1912-1978)
(1)
Arendt Hannah (1906-1975). Myślenie
(1)
Arendt Hannah (1906-1975). Wola
(1)
Argasiński Krzysztof
(1)
Aries Philippe (1914-1984)
(1)
Ariès Philippe (1914-1984)
(1)
Baran Maria
(1)
Baran Zuzanna
(1)
Bauman Janina (1926-2009)
(1)
Bauman Zygmunt (1925-2017)
(1)
Bayard Pierre (1954- )
(1)
Benedict Ruth (1887-1948)
(1)
Benn Gottfried (1886-1956)
(1)
Bergfleth Gerd (1936- )
(1)
Berlin Isaiah (1909-1997)
(1)
Beylin Paweł (1926-1971)
(1)
Bieńczyk Marek (1956- )
(1)
Blumenberg Hans (1920-1996)
(1)
Bod Rens (1965- )
(1)
Bogavac Le Comte Branka
(1)
Bondy François (1915-2003)
(1)
Braudel Fernand (1902-1985)
(1)
Buczyńska-Garewicz Hanna (1932- )
(1)
Burke Peter (1937- )
(1)
Błaszczyk Cezary
(1)
Canovan Margaret (1933- )
(1)
Carpat-Focke Georg
(1)
Carrilho Manuel Maria (1951- )
(1)
Cichocki Marek (1966- )
(1)
Coogan Michael David
(1)
Czernicki Gustaw (1827-1911)
(1)
Czernik Jakub
(1)
Danto Arthur Coleman (1924-2013)
(1)
Davidson Arnold Ira
(1)
Delumeau Jean (1923-2020)
(1)
Domański Piotr
(1)
Draaisma D. (1953- )
(1)
Duval Jean-François
(1)
Fejtő François (1909-2008)
(1)
Fernández-Armesto Felipe (1950- )
(1)
Flandrin Jean-Louis (1931-2001)
(1)
Flusser Vilém (1920-1991)
(1)
Goldhagen Daniel Jonah (1959- )
(1)
Gomułka Jakub (1977- )
(1)
Grabarczyk Paweł (filozofia)
(1)
Guja Jowita (1977- )
(1)
Guzik Dariusz
(1)
Haas Agnieszka (1972- )
(1)
Hacking Ian (1936- )
(1)
Hadot Pierre (1922-2010)
(1)
Halls Vicky
(1)
Hardy Henry (1949- )
(1)
Hart H. L. A. (1907-1992)
(1)
Hayek Friedrich August von (1899-1992). Miraż sprawiedliwości społecznej
(1)
Year
2020 - 2022
(24)
2010 - 2019
(98)
2000 - 2009
(17)
1990 - 1999
(3)
Time Period of Creation
1901-2000
(64)
2001-
(51)
1945-1989
(38)
1989-2000
(13)
1918-1939
(8)
1939-1945
(5)
1801-1900
(3)
1701-1800
(2)
300-201 p.n.e.
(2)
400-301 p.n.e.
(2)
1-100
(1)
100-1 p.n.e.
(1)
101-200
(1)
1901-1914
(1)
200-101 p.n.e.
(1)
201-300
(1)
500-401 p.n.e.
(1)
600-501 p.n.e.
(1)
Country
Poland
(112)
Language
Polish
(107)
Demographic Group
Literatura niemiecka
(8)
Literatura rumuńska
(7)
Literatura francuska
(6)
Literatura amerykańska
(3)
Literatura angielska
(3)
Literatura polska
(1)
Literatura rosyjska
(1)
Literatura słoweńska
(1)
Subject
Antropologia filozoficzna
(10)
Filozofia
(10)
Filozofia polityczna
(9)
Literatura
(9)
Kultura
(8)
Antropologia społeczna
(7)
Filozofia kultury
(6)
Filozofia religii
(6)
Demokracja
(5)
Egzystencjalizm
(5)
Filozofia społeczna
(5)
Tematy i motywy
(5)
Estetyka
(4)
Filozofowie
(4)
Historiozofia
(4)
Religia
(4)
Wolność
(4)
Życie seksualne
(4)
Benjamin, Walter
(3)
Chrześcijaństwo
(3)
Cioran, Emil
(3)
Dyscyplina (socjologia)
(3)
Etyka
(3)
Filozofia francuska
(3)
Filozofia języka
(3)
Historia idei
(3)
Kara pozbawienia wolności
(3)
Metafora
(3)
Więziennictwo
(3)
Śmierć
(3)
Życie codzienne
(3)
Baudelaire, Charles
(2)
Bóg
(2)
Ciało ludzkie
(2)
Cierpienie
(2)
Cywilizacja
(2)
Czyściec
(2)
Filozofia niemiecka
(2)
Filozofia starożytnej Grecji
(2)
Indywidualizm (filozofia)
(2)
Judaizm
(2)
Język
(2)
Kanon literatury
(2)
Kapitalizm
(2)
Kobieta
(2)
Liberalizm
(2)
Literatura francuska
(2)
Metafizyka
(2)
Mistycyzm
(2)
Mitologia
(2)
Miłość
(2)
Monarchia
(2)
Monoteizm
(2)
Nauka
(2)
Nowoczesność
(2)
Obyczaje i zwyczaje
(2)
Ontologia
(2)
Pisarze francuscy
(2)
Podróże
(2)
Polityka międzynarodowa
(2)
Psychologia społeczna
(2)
Rodzina
(2)
Rousseau, Jean-Jacques
(2)
Semiotyka
(2)
Socjalizm
(2)
Społeczeństwo
(2)
Symbole
(2)
Sztuka
(2)
Teoria poznania
(2)
Wola
(2)
Wpływ i recepcja
(2)
Władza
(2)
Świadomość społeczna
(2)
Alchemia
(1)
Alienacja
(1)
Alkohol
(1)
Analiza dyskursu
(1)
Antysemityzm
(1)
Astrologia
(1)
Ateizm
(1)
Badania terenowe
(1)
Bakunin, Michaił
(1)
Barwy
(1)
Bielizna osobista
(1)
Bioetyka
(1)
Bioróżnorodność
(1)
Blake, William
(1)
Bororowie
(1)
Brontë, Emily
(1)
Buddyzm
(1)
Cisza
(1)
Cnota (filozofia)
(1)
Czas
(1)
Czyn
(1)
Człowieczeństwo
(1)
Definicja
(1)
Dramat (rodzaj)
(1)
Duchowość
(1)
Dyskurs
(1)
Działanie
(1)
Subject: work
Biblia
(2)
Kritik der reinen Vernunft
(1)
Księga przemian
(1)
Subject: time
1901-2000
(41)
1801-1900
(29)
1701-1800
(27)
1601-1700
(20)
1501-1600
(17)
1301-1400
(14)
1401-1500
(14)
2001-
(14)
1201-1300
(12)
1918-1939
(12)
100-1 p.n.e.
(11)
101-200
(11)
1101-1200
(11)
400-301 p.n.e.
(11)
1-100
(10)
1001-1100
(10)
200-101 p.n.e.
(10)
201-300
(10)
300-201 p.n.e.
(10)
901-1000
(10)
1945-1989
(9)
301-400
(9)
401-500
(9)
500-401 p.n.e.
(9)
501-600
(9)
601-700
(9)
701-800
(9)
801-900
(9)
600-501 p.n.e.
(7)
700-601 p.n.e.
(6)
800-701 p.n.e.
(6)
1901-1914
(5)
1914-1918
(5)
1939-1945
(5)
1989-2000
(5)
do 801 p.n.e.
(5)
Subject: place
Francja
(9)
Europa
(5)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Wielka Brytania
(3)
Chiny
(2)
Niemcy
(2)
Rumunia
(2)
Ameryka Południowa
(1)
Ameryka Północna
(1)
Brazylia
(1)
Europa Zachodnia
(1)
Holandia
(1)
Japonia
(1)
Nowa Gwinea (wyspa)
(1)
Paryż (Francja)
(1)
Świat
(1)
Genre/Form
Esej
(40)
Opracowanie
(25)
Antologia
(11)
Monografia
(11)
Aforyzmy
(6)
Wydawnictwa popularne
(3)
Wywiad dziennikarski
(3)
Aforyzmy francuskie
(2)
Analiza i interpretacja
(2)
Literatura
(2)
Pamiętniki i wspomnienia
(2)
Traktat
(2)
Artykuł naukowy
(1)
Biografia
(1)
Dialog
(1)
Dzienniki
(1)
Komentarz
(1)
Księgi święte
(1)
Listy
(1)
Literatura francuska
(1)
Miniatura literacka
(1)
Opowiadania i nowele
(1)
Pamflet
(1)
Pamiętniki francuskie
(1)
Podręcznik
(1)
Poradnik
(1)
Powieść
(1)
Praca zbiorowa
(1)
Publicystyka
(1)
Publicystyka amerykańska
(1)
Reportaż
(1)
Rozprawa doktorska
(1)
Synteza
(1)
Szkic literacki
(1)
Szkice literackie angielskie
(1)
Szkice literackie francuskie
(1)
Wykład
(1)
Domain
Filozofia i etyka
(56)
Historia
(46)
Literaturoznawstwo
(18)
Socjologia i społeczeństwo
(16)
Religia i duchowość
(13)
Etnologia i antropologia kulturowa
(12)
Kultura i sztuka
(9)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(8)
Prawo i wymiar sprawiedliwości
(6)
Psychologia
(5)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(3)
Językoznawstwo
(3)
Medycyna i zdrowie
(3)
Nauka i badania
(3)
Bezpieczeństwo i wojskowość
(2)
Geografia i nauki o Ziemi
(1)
Kultura fizyczna i sport
(1)
Media i komunikacja społeczna
(1)
Ochrona środowiska
(1)
Rodzina, relacje międzyludzkie
(1)
Styl życia, moda i uroda
(1)
142 results Filter
Book
In basket
Za grobem : historia życia po śmierci / Philip C. Almond ; przełożyła Anna Kunicka. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2017. - 328 stron, [32] strony tablic : ilustracje, portrety ; 21 cm.
Seria historyczna "z klepsydrą".
Bibliografia na stronach 313-328.
Australijski historyk Philip C. Almond przedstawia w tej książce "historię życia po śmierci", to znaczy rozumienie życia pozagrobowego i wyobrażenia o nim od epoki starożytnej po chrześcijańską ze szczególnym uwzględnieniem przełomowego dla nowożytności XVII i XVIII wieku. Te zagadnienia z opisywanej przezeń historii idei mają u podłoża dwa bieguny, wokół których skupia się chrześcijańskie myślenie minionych stuleci o życiu po śmierci: zmartwychwstanie ciała i nieśmiertelność duszy. Na niezwykle bogatym, erudycyjnym materiale historycznym śledzimy ewolucję pojmowania stanu po śmierci, zmienną rolę czyśćca i raju, przemijającą piekła, kontrowersje wokół miejsca przebywania ciał w życiu pozagrobowym do dnia Sądu Ostatecznego i potem, kwestię ich zmartwychwstania. Doktrynalny problem przewijający się przez całą książkę (i zapładniający całą chrześcijańską myśl o życiu pozagrobowym) polega na pytaniu, czy zmartwychwstanie nastąpi w jakiejś formie od razu po śmierci, czy dopiero w Dniu Ostatecznym. I nawet jeśli współcześnie spory wokół tych idei osłabły, to dokumentowany przez Almonda ogrom poświęcanej im w przeszłości energii stanowi, jak pisze sam autor, "świadectwo nadziei na przedłużenie życia poza grób", i wyraża pragnienie "światła po drugiej stronie mroku śmierci, najwyższego dobra po drugiej stronie doczesnego zła i ostatecznej sprawiedliwości naprawiającej ziemskie krzywdy".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349517 (1 egz.)
Book
In basket
"O starzeniu się" to obszerny esej starający się uchwycić moment, w którym perspektywa starości i nieuchronnego końca zaczyna przeważać w świadomości człowieka i determinować jego życie, moment buntu i rezygnacji. Autor uprawia fenomenologię, metafizykę i socjologię procesu starzenia się, analizuje, jak samo społeczeństwo wyznacza nam określone, dyktowane wiekiem miejsce i zadania w kulturze. Ta lektura, niezwykle przejmująca, dzieło tyleż teoretyczne co bardzo osobiste, wymaga od czytelnika sporej mobilizacji nie tylko intelektualnej, lecz także psychicznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349961 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: "The Human Condition", 1958.
Uznawana za najwybitniejszą intelektualistkę żydowską XX wieku Hannah Arendt (1906-1975) rozważa „kondycję ludzką” z perspektywy współczesnych doświadczeń i niepokojów. Świadek epoki, urodzona w Niemczech, emigrantka od 1933 roku, autorka rozpraw o totalitaryzmie, napisała tym razem „pozytywny” traktat o człowieku ujętym od strony narodzin i początku, a nie, jak w egzystencjalizmie, śmierci i kresu, oraz od strony vita activa przeciwstawionej vita contemplativa. Człowiek wypełnia życie pracą i działaniem, których ewolucję od starożytności i dzisiejsze zagrożenia Arendt śledzi z niezwykłą erudycją i oryginalnością. Analizuje historyczne przemiany takich pojęć, jak praca, prywatność, wolność i pod tym względem tworzy prawdziwe kompendium wiedzy. Jest przy tym przewidująca w tym dziele z 1958 roku. Przewidziała mianowicie, że technicyzacja i specjalizacja życia doprowadzi do dominacji człowieka w postaci animal laborans, a w konsekwencji do odpolitycznienia społeczeństw, które ważkie sprawy polityczne delegują w ręce zawodowych polityków.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 363417, 362710 (2 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: The life of the mind.
Indeks.
Zawiera: Myślenie ; Wola.
Światowej sławy intelektualistka żydowskiego pochodzenia Hannah Arendt, urodzona w Niemczech, lecz od połowy życia emigrantka, mieszkanka USA, żyła w burzliwych czasach, co znalazło odzwierciedlenie w jej filozofii politycznej, w analizach totalitaryzmu i rewolucji. Ta działalność badawcza i publicystyczna zapewniła jej pozycję jednej z najbardziej wpływowych kobiet XX wieku. Życie umysłu kontrastuje z tymi dokonaniami. W latach 70. XX wieku autorka podjęła pracę nad opisaniem ludzkiej aktywności mentalnej. Zamierzyła trzyczęściowe dzieło o myśleniu, woli i sądzeniu, ale ostatniej części nie zdążyła już zrealizować. Niewątpliwie tom Myślenie ma dominujące znaczenie już choćby dlatego, że wola jest zjawiskiem trudno uchwytnym i dość poźno, bo dopiero w nowożytności odkrytym przez filozofów. W pojmowaniu myślenia przez Arendt silnie pobrzmiewa ton Heideggera. Myślenie nie szuka aktywnie prawdy w świecie zjawiskowym, lecz jest „pozaświatową”, „bierną” kontemplacją sensu. Wracając w późnych latach z wiru vita activa do rozważań o kontemplacji, Arendt znalazła się ponownie w horyzoncie intelektualnym, od którego zaczęła swoją życiową drogę na uniwersytetach w Marburgu i Freiburgu. To poszukiwanie ukojenia po traumach pierwszej połowy XX wieku przenika niniejszy tom, który będąc erudycyjnym traktatem, okazuje się także opowieścią o poezji myślenia i pragnienia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 341704 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: L'enfant et la vie familiale sous l'Ancien régime, 1960.
Philippe Aries (1914–1984), jeden z najwybitniejszych w XX wieku francuskich mediewistów, był „odkrywcą dziecka” jako tematu badań historycznych. Niniejsza książka, opublikowana w 1960 roku, stanowi właśnie pionierskie dzieło w tej dziedzinie, kanon, do którego nadal odwołują się zarówno historycy, jak i socjologowie. Dzieciństwo bowiem, jak wynika z badań autora, nie jest „naturalną” formą biologiczną, lecz konstrukcją społeczną dość niedawnego pochodzenia. Średniowiecze nie znało jeszcze dzieciństwa ani wieku młodzieńczego, bo życie rodzinne we współczesnym sensie – oparte na intymności i uczuciach – pojawiło się dopiero w późniejszych stuleciach. Tę tyleż słynną, co radykalną i kontrowersyjną tezę autor uzasadnia na fascynującym materiale historycznym i ikonograficznym. „Odkrycie” dziecka miało istotne konsekwencje cywilizacyjne: lawinowy rozwój edukacji. Lektura książki jest przy tym pouczająca i pocieszająca, gdyż okazuje się, że to, co dziś uważamy za przejawy dawnego prymitywizmu – brak więzi uczuciowej z dzieckiem i swoisty „kolektywizm” życia rodzinnego – nie musi wynikać z ułomności ludzkiej natury, lecz ma swoją historię, my zaś żyjemy w szczęśliwych czasach odzyskanego – lub pozyskanego – dzieciństwa.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 308945, 308944 (2 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: "L'Homme devant la mort" 1977.
Dziś nad śmiercią zapadło milczenie. Konstatacja tego faktu skłoniła Philippe’a Ariesa (1914–1984) do napisania swego opus magnum. Aries, jeden z najwybitniejszych historyków francuskich w XX wieku, autor m.in. słynnej Historii dzieciństwa (Paris 1960; wyd. pol. Warszawa 2010), opisuje w swojej monografii (1977) stosunek człowieka do śmierci w ciągu ostatniego tysiąclecia. Wraz z rosnącą prywatyzacją i indywidualizacją ludzkiego życia śmierć przestaje być czymś „wspólnym”, bliskim, z czym społeczeństwo obcuje w zażyły sposób, i staje się sprawą osobistą. Współczesny człowiek odrzuca samoistność zła, a wraz z tym ratunek przed nim w postaci „dobrej śmierci”. Wiara w zło była niezbędna do oswojenia kresu życia, który teraz nabiera „dzikiego” charakteru: jest przerażającą, irracjonalną wyrwą. Powrót śmierci do „stanu dzikości” sprawia, że dzisiejszy człowiek usiłuje ją przemilczeć. Tę ewolucję Aries wykazuje na podstawie fascynującego (jak zwykle w jego książkach) materiału historycznego z poszczególnych epok. Śmierć, choć tak dojmująca egzystencjalnie, stanowi w jego ujęciu pewien konstrukt społeczny. Badanie jej losów pomogłoby może dzisiejszemu człowiekowi na nowo się z nią „oswoić”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 315250 (1 egz.)
Book
In basket
Bibliografia na stronach 317-321.
"Fragmenty..." odniosły po ukazaniu się w 1977 roku niezwykły sukces rynkowy. Niezwykły i zaskakujący, bo to zakorzenione i w semiologii, i w literaturze dzieło profesora College de France Rolanda Barthes’a (1915–1980) stanowi niejakie wyzwanie wobec intelektu czytelnika. Zarazem jednak urzeknie go świeżością mówienia o sprawach miłości istotnych dla każdego. Patronem jest Goethe między innymi z tego powodu, że autor Cierpień młodego Wertera, wokół których krąży myśl Fragmentów…, napisał swoją powieść, aby zaradzić osobistemu kryzysowi. Również u podłoża książki Barthes’a leży głęboko skrywany dramat osobisty. Być może to przydaje jej tyle autentyczności, a dla „podmiotów miłosnych” jest źródłem inspiracji i cytatów. Fragmenty… wystawiano też na scenie zarówno we Francji, jak i w Polsce. Przede wszystkim jednak książka ta stanowi pomnik zmagania się naszej mowy z doświadczeniem miłości i odwrotnie. „Dyskurs miłosny” komponuje się mozolnie z fragmentów oświetlających doznania, by się rychło rozłożyć, rozpaść przy pierwszym nieopatrznym ruchu języka. Nie pozwala na budowę spójnej opowieści lub rozprawy, co unaocznia nam zarazem kruchą naturę wszelkiego ludzkiego dyskursu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 314121 (1 egz.)
Book
In basket
Imperium znaków / Roland Barthes ; przełożył Adam Dziadek. - Warszawa : Wydawnictwo Aletheia, 2012. - 165, [2] strony : ilustracje (w tym kolorowe) ; 20 cm.
Tytuł oryginału: L'empire des signes, 1980.
Roland Barthes (1915–1980), jeden z najważniejszych francuskich intelektualistów XX wieku, współtwórca semiologii, w tej książce napisanej po podróży do Japonii w 1970 roku stworzył dzieło podwójne jak japońskie pałeczki. Z jednej strony, oświadczając: „Wschód jest mi obojętny”, przeprowadził eksperyment myślowy z systemem znaków nazwanym umownie „Japonia”. Inaczej niż w naszym codziennym życiu nie ma tam mitów ani sensów, o które potykamy się na każdym kroku, jest natomiast to, czego nie mają zachodnie systemy: znaki są, ale nie znaczą. Za znakami nie stoją żadne ukryte sensy, wszystko jest takie, jakie jest. W tym miejscu pojawia się druga strona książki: impresyjny opis obserwowanej Japonii. Życie miasta, targ, kuchnia, teatr, malarstwo, haiku, uchwycone w swej „bezsensowej” realności, takimi, jakie się jawią obcemu widzowi, dają niezapomniany obraz japońskiej rzeczywistości. Ten może uboczny produkt zamysłu Barthes’a fascynuje jako rzetelna i paradoksalna „fenomenologia” systemu z założenia wymyślonego. „Imperium znaków? Tak, jeśli ma się świadomość tego, że znaki są puste i że rytuał pozbawiony jest boga”. Może i puste, ale jakiej urody pod piórem tak wrażliwego komentatora jak Roland Barthes!
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 319442 (1 egz.)
Book
In basket
Mitologie Rolanda Barthesa, jedna z bardziej przenikliwych analiz kultury popularnej, zostały napisane w latach 1954-1956 i wydane w 1957 roku. "Starałem się wówczas - pisze Barthes we Wstępie poddać systematycznej refleksji niektóre mity życia codziennego we Francji. Materiał tych refleksji mógł być rozmaity (artykuł w gazecie, fotografia w tygodniku, film, przedstawienie teatralne, wystawa), a ich temat zupełnie dowolny: z całą pewnością chodziło o rzeczywistość wokół mnie."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 289613, 289247 (2 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: "Le Degré zéro de l'écriture : suivi de Nouveaux essais critiques" 1972.
"Stopień zero pisania" był debiutem książkowym francuskiego pisarza i semiologa Rolanda Barthes'a, ale stanowi do dziś jeden z fundamentów współczesnej humanistyki. Autor datuje początek literatury jako "przedmiotu" na połowę XIX wieku, kiedy to pisarstwo, wcześniej służące jakimś celom, językowo przezroczyste, stało się właśnie sprawą języka. "Pisanie" jest więc pojęciem szerszym niż "literatura". Barthes szkicuje w tym eseju jego zwięzłą historię, a także systematykę: pisanie mieszczańskie, rewolucyjne, poetyckie, powieściowe itp. Tropi różne formy masek nakładanych przez literaturę i proces autodemaskacji, który współcześnie czyni literaturą jej nieobecność. Tą skomplikowaną dialektyką pisania esej Barthes'a przygotowuje grunt późniejszej dekonstrukcji i "śmierci autora". Nowe eseje krytyczne zawierają błyskotliwą analizę niektórych zjawisk istotnych dla francuskiego "pisania", choć nie zawsze najważniejszych w tradycyjnym sensie. Kunszt krytyczny Barthes'a wydobywa frapujące kwestie nawet z dzieł drugorzędnych, tropiąc ukryte w nich "mitologie".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 300045, 299740 (2 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: La chambre claire : note sur la photographie, 1980.
Pod koniec życia, w 1977 roku, Roland Barthes, klasyk współczesnej francuskiej humanistyki (m.in. Mitologie, Fragmenty dyskursu miłosnego, Imperium znaków, Stopień zero pisania), zaczął po śmierci matki pisać książkę o fotografii. Osobistym motywem była próba odnalezienia „istoty” zmarłej Henriette Barthes w fotografiach, które po niej pozostały. Paradoksalnie autor odnajduje to, czego szuka, w zdjęciu matki z jej dzieciństwa, z okresu, w którym jej nie znał, przewrotnie zaś – zdjęcia tego czytelnikowi nie pokazuje, uważając, że byłoby dla niego banalne. Dowodzi to, jak subtelne rozważania i doświadczenia podjął w tej bardzo prywatnej książce o nowym zjawisku w sztuce, którego naturę stara się wyjaśnić (tytułowy chambre claire, dosł. „jasny pokój”, nawiązuje w formie gry słów do chambre noire, „ciemnia”, a zarazem chodzi odpowiednio o camera lucida i camera obscura). Inaczej niż malarstwo, fotografia ma u podłoża pewien niewymyślony fakt, mgnienie owego „to było”, „zdjęcie” obrazu z rzeczywistości. Jako odmiana pamięci wprowadza w czas i cały dramat egzystencji. Barthes rozważa „zdjęcie” od strony studium, dociekliwości, analizy, i punctum, owego „ukłucia”, o jakie fotografia przyprawia widza. Czytelnik znajdzie w książce wiele takich puncta w zamieszczonych przez autora reprodukcjach klasycznych dzieł, które dodatkowo czynią z tych rozważań mały album, przyczynek do subiektywnej historii fotografii. Publicystyka Esej Planowana data premiery: 2020-08-15
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 341624 (1 egz.)
Book
In basket
Tyt. oryg.: "L'histoire de l'érotisme".
Georges Bataille (1897–1962), francuski pisarz i filozof, uchodził za „metafizyka zła”, który fascynował się śmiercią, cierpieniem i ofiarami z ludzi, ale przez większość życia był bibliotekarzem. Również „Historia erotyzmu” (należąca do ineditów z lat 1950–1951) nie jest dziełem skandalizującym, lecz esejem o „ekonomii” w specyficznym, szerokim sensie tego pojęcia nadanym mu przez Bataille’a. Na historię erotyzmu składają się próby „transgresji”, przekraczania ustanawianych zakazów. Książka Bataille’a jest w zasadzie właśnie esejem historycznym, choć także „fenomenologią erotyczną”. Wydaliny, czystość, nagość, przedmiot pożądania, małżeństwo znajdują tu pełne pasji i świeżości analizy. Trzeba bowiem mimo wszystko pamiętać, że bibliotekarz po pracy zwykł był odwiedzać paryskie zamtuzy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 289294 (1 egz.)
Book
In basket
Francuski pisarz i filozof, „metafizyk zła” Georges Bataille (1897–1962), w tym zbiorze portretującym ośmioro pisarzy i poetów, w większości francuskich (E. Brontë, Baudelaire, Michelet, Blake, Sade, Proust, Kafka, Genet), rozważa ich dzieło właśnie od strony związków literatury ze złem. Literatura zajmuje się złem, ale i sama, daleka od neutralnej „sztuki dla sztuki”, „nie jest niewinna”, ponieważ stanowi „odnalezione” dzieciństwo. A czyż „dzieciństwo może być nosicielem prawdy”? Diagnoza Bataille’a jest złożona, trudna, by nie rzec: niejasna, lecz fascynująca jak samo zło. Literatura opisuje zło, ociera się o zło, upaja się złem, stanowi „rodzaj zatracenia”. Cała rzecz w tym, że Zło zawiera się w wolności. Wolność jako rozkiełznanie, wybuch poezji nie pozwala się gładko sprowadzić do tradycyjnie pojmowanego dobra opartego na użyteczności i pożytku. Dopiero Dobro-i-Zło razem oświetlają sens istnienia. Jeśli bowiem Blake w interpretacji Bataille’a sprowadzał wszystko do poezji, a poezję do zła, czy Genet „pragnął Zła dla wartości duchowych”, to wszystko to działo się „poza dobrem i złem” w naszym zwykłym sensie. Te wysokie spekulacje w procesie wytoczonym literaturze nie prowadzą do łatwego orzeczenia jej winy. Wyrok wydaje czytelnik na podstawie swojej oceny stopnia współudziału literatury. A i samo dzieło Bataille’a, tak żywe do dzisiaj, w rzeczywistości nie jest przecież oskarżeniem, lecz próbą zrozumienia.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 368198 (1 egz.)
Book
In basket
Zygmunt Bauman wypowiedział to, co najistotniejsze dla charakteru naszych czasów: opisał naturę współczesnych zjawisk moralnych. Możliwe, że „nowoczesność” nigdy nie istniała i jest tylko konstrukcją, zwykle negatywnym antywzorem ponowoczesnego wyzwolenia. Bauman (ur. 1925), znany w świecie teoretyk i komentator ponowoczesności lub „płynnej nowoczesności”, nie głosi jednak łatwych diagnoz. Przyjmuje za fakt kres etyki kodeksowej, ale sferę moralną postrzega jako z istoty przedracjonalną i zindywidualizowaną. Nie ma to wszakże oznaczać relatywizmu, często imputowanego ponowoczesności. Ze swoim wyborem moralnym muszę się zmagać sam, pozbawiony oparcia w instytucjach i normach, które stały się „płynne”. Jednocześnie żyjemy w czasach, gdy uważana dawniej za margines autonomiczna, niepoddana regulacji jednostkowa wola stanowi dziś główną instancję wyborów moralnych. W taki świat trudnych wyborów opartych na jednostkowej odpowiedzialności wprowadza ta fascynująca i chyba najważniejsza z książek Baumana – socjologa ponowoczesności, który zabiera tu głos w fundamentalnej kwestii filozoficznej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 361159 (1 egz.)
Book
In basket
Tytuł oryginału: Comment parler des lieux où l'on n'a pas été?
Pierre Bayard (ur. 1954), profesor literatury w Paryżu, jest autorem ponad dwudziestu książek o bardzo specyficznym charakterze krytyki „zaangażowanej” i „interwencyjnej”. Jeden wątek to analizy powieści kryminalnych i innych utworów (Hamlet) wykazujące, że autor (Agatha Christie, Conan Doyle) niewłaściwie, w świetle danych fabuły, zidentyfikował przestępcę. W kilku innych publikacjach Bayard doradza czytelnikowi, jak się zachować w określonych okolicznościach kulturowych. Niniejsza książka dotyczy sytuacji, gdy trzeba się wypowiedzieć o miejscu, w którym się nie było. Tak się dzieje nie tylko podczas spotkań towarzyskich, lecz także wszędzie tam, gdzie wymagane jest alibi (cudzołóstwo, przestępstwo). Ten temat jest dla autora okazją do przejrzenia dzieł klasyków opisujących kraje, których w rzeczywistości nie odwiedzili. Bayard demaskuje Marco Pola opisującego Chiny, do których prawdopodobnie nawet się nie wybrał, Chateaubrianda, który zmyślił relacje z podróży po Ameryce, Karla Maya, który nigdy nie dotarł na Dziki Zachód. Prowokacyjna teza książki głosi jednak, że wbrew popularnej metodzie obserwacji uczestniczącej fizyczna obecność w danym miejscu nie decyduje o walorach jego opisu, a lepsze wyniki zapewnia metoda „obserwacji z dystansu”. Choć Blaise Cendrars bez wątpienia nigdy nie jechał koleją transsyberyjską, jego słynny poemat – relacja z tej podróży – okazał się przełomowy dla XX-wiecznej poezji.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367278 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
"Wzory kultury", opublikowane w 1934 roku dzieło amerykańskiej antropolożki Ruth Benedict (1887-1948), należą do światowego kanonu literatury naukowo-humanistycznej. Będąc jedną z podstawowych lektur studenta nauk społecznych, niosą jednocześnie przesłanie dla szerokich kręgów czytelniczych o zrozumieniu inności i tolerancji dla niej. Benedict pokazuje, jak zróżnicowane, osobliwe, czasem wprost niepojęte dla nas mogą być zjawiska kulturowe poszczególnych społeczeństw, jednak ujęte w kontekście danej kultury, są czymś normalnym. Jednostka aktywizuje niektóre spośród swoich możliwości zgodnie z wymaganiem "wzorca" kultury, w której żyje. Podług tego wzoru urabia na swój użytek dostarczany jej duchowy surowiec. Ukazanie mechanizmu tego kulturowego warunkowania było wielką nauką dla ludzkości i pozostaje nią do dzisiaj. Benedict ilustruje swoją koncepcję fascynującymi przykładami kontrastowo dobranych kultur cywilizacyjnie mniej zaawansowanych od naszej. Opisuje trzy przypadki: harmonijnych Indian Zuni, dionizyjskich i szalonych Indian Kwakiutlów (Ameryka Północna), złowieszczych Dobu (Nowa Gwinea). Każda z tych kultur ma określoną logikę zbudowaną wokół pewnej naczelnej idei, wyznaczając wzorzec postępowania dla swojej populacji. Dziś, po niemal stu latach od jej napisania, książka Benedict frapuje nie mniej niż w minionym czasie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 361168 (1 egz.)
Book
In basket
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury
Walter Benjamin (1892–1940) był niemieckim intelektualistą, pochodził z asymilowanej zamożnej rodziny żydowskiej. Od 1932 roku przebywał jednak poza terytorium Niemiec. Jego przedwcześnie zakończone życie (zmarł lub popełnił samobójstwo podczas ucieczki z Francji przed nazistami) zaowocowało obfitością pism, które złożyły się na „dzieła zebrane” liczące kilka tysięcy stron. Główne jego teksty zostały już przetłumaczone na język polski, ale przekłady obejmują przede wszystkim teksty o filozofii kultury i autobiograficzne (jak "Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków" czy "Dziennik moskiewski"). W niniejszym tomie przedstawiono wybór pism Benjamina dotyczących literatury. Tom obejmuje spektrum od czysto akademickiej pracy na temat pochodzenia języka przez analizy międzywojennego stanu literatury w Niemczech, Francji i Rosji aż po własne utwory literackie Benjamina. W wyborze wyeksponowano głównie teksty najdojrzalsze, z lat trzydziestych XX wieku. Znaczna ich część nie była publikowana za życia autora i ukazała się dopiero w jego pośmiertnych dziełach zebranych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 356294 (1 egz.)
Book
In basket
„O haszyszu” to niepowtarzalna dokumentacja narkotycznych doświadczeń Waltera Benjamina uzupełniona jego tekstami literackimi oraz rysunkami i skomentowana przez lekarzy. Benjamin, urodzony w Berlinie wybitny intelektualista niemiecki z asymilowanej rodziny żydowskiej, na przełomie lat dwudziestych i trzydziestych przeprowadzał z grupą przyjaciół eksperymenty z haszyszem i meskaliną. Interesowało go postrzeganie świata w stanie narkotycznego odurzenia, a spisane obserwacje wykorzystywał w swoich utworach literackich. Mimo „naukowego” zamysłu uderza w protokołach odkrywcza poezja, oryginalna postać rzeczywistości zmuszająca do namysłu nad zasadnością naszego „trzeźwego” jej widzenia. Już więc sama lektura tego materiału wprawia czytelnika w stan niejakiego odurzenia, a typowy obraz realności zaczyna budzić wątpliwość. Ten intelektualno-poznawczy charakter eksperymentów Benjamina odróżnia go od tradycyjnych użytkowników haszyszu, stanowiąc istotny przyczynek do XX-wiecznych badań nad świadomością i jej „poszerzaniem”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 311157 (1 egz.)
Book
In basket
Współfinansowanie tłumaczenia: Goethe-Institut (Warszawa)
Osią tego wyboru tekstów Waltera Benjamina (1892–1940), niemieckiego intelektualisty, jednego z najwybitniejszych w XX wieku, są podróże – w czasie i przestrzeni. Benjamin przemieszczał się od wczesnych lat, a pobyty w różnych miejscach Europy, zwłaszcza południowej, inspirowały jego pisarstwo. W tym tomie zebrano utwory głównie z lat 1925–1932, kiedy było ono najżywsze i najbardziej bliskie literatury. Hasłem są „obrazy myślowe” i niepublikowany dotąd po polsku zbiór pod tym tytułem stanowi pierwszą część tomu. Nie były publikowane jeszcze po polsku również pozostałe dwie części: Rękopisy podróżne i Kroniki berlińskie. Kroniki to podróż w czasie do wczesnych lat życia, która przyniosła potem Berlińskie dzieciństwo na przełomie wieków (Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2011). Obrazy myślowe, Denkbilder, są formą wypowiedzi stosowaną nie tylko przez Benjamina, lecz także przez niektórych innych autorów z jego epoki (np. T.W. Adorno, E. Bloch). Zaliczają się do prozy poetyckiej lub raczej do filozofii poetyckiej, niedyskursywnej, epifanicznej, która w swojej narracji, skupiając uwagę na konkretach życia, ewokuje rzeczywistość na poły oniryczną, niewyrażalną konceptualnie. Nie jest to jednak strategia poetyckiej metafory, lecz refleksji raczej filozoficznej, która posługuje się anegdotą, opisem zaskakujących zdarzeń lub zaskakującym opisem zdarzeń najzupełniej zwykłych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 370323 (1 egz.)
Book
In basket
Walter Benjamin był niemieckim intelektualistą o wielkiej wrażliwości i niespełnionym, tragicznie przed czasem zakończonym życiu. Krytyk kultury, kolekcjoner (wszystkiego, od zabawek po cytaty), historyk, filozof. Przede wszystkim jednak chyba pisarz dysponujący wyjątkowym, niepowtarzalnym talentem (Ulica jednokierunkowa, Berlińskie dzieciństwo). Chociaż za życia opublikował zaledwie kilka książek, dziś czyta go cały świat, a najnowsze planowane wydanie dzieł zebranych ma objąć 21 tomów. Obok „typowych” dziedzin badawczych interesowały go też nietypowe, jak eksperymenty z poszerzaniem świadomości (O haszyszu) i właśnie sny. Niniejszy tomik gromadzi w pierwszej części publikowane za życia i pośmiertnie zapisy snów autora, a w drugiej teoretyczne rozważania nad ich naturą w kontekście kulturowym, historycznym i politycznym. Okazuje się, że sny zajmowały doniosłe, choć rozproszone i niesystematyczne miejsce w twórczości Benjamina. Przywiązywał on do nich dużą wagę i nadawał im istotne znaczenie. Jego „teoria snów” była nastawiona polemicznie do surrealistów i Freuda. Uważał je za zakorzenione w pamięci zbiorowej, a zarazem za zwrotnie wpływające na nasze życie. I wreszcie – w tej „księdze snów” trzeba dostrzec kunszt pisarski Benjamina na „owym progu między snem a jawą tak często przekraczanym, że aż zużytym i wytartym”.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 345655 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Baza regionalna "Bibliografia Województwa Opolskiego" zawiera opisy bibliograficzne zawartości książek i artykułów z czasopism dotyczących w swej treści Opolszczyzny (jej historii, przyrody, gospodarki, polityki, nauki, oświaty, kultury itd.). Jest tworzona w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Opolu. Prowadzona jest na bieżąco od 1988 roku.

Baza jest częścią ogólnopolskiego systemu bibliografii regionalnych, które pełnią funkcję uzupełniającą w odniesieniu do narodowych wykazów publikacji. Rejestruje materiały publikowane w prasie ogólnopolskiej, regionalnej i lokalnej, książki i ich fragmenty, mapy itp. Czynnikiem decydującym o doborze jest wartość materiału informacyjnego.

Roczniki "Bibliografii Województwa Opolskiego" za lata 1980-1990 zostały wydane drukiem i są udostępnione w Opolskiej Bibliotece Cyfrowej.


Czytelnicy mogą posługiwać się następującymi kryteriami wyszukiwawczymi: tytuł atykułu, autor, temat, tytuł czasopisma.

Wyniki wyszukiwania można zawęzić używając faset, znajdujących sie z boku listy.

Wyszukane opisy bibliograficzne można pobrać i zapisać w postaci zestawienia alfabetycznego.