Źródło opisu
Katalog centralny
(28)
IBUK Libra
(4)
Forma i typ
Książki
(28)
Publikacje naukowe
(27)
E-booki
(4)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(1)
Publikacje fachowe
(1)
Dostępność
dostępne
(24)
nieokreślona
(3)
wypożyczone
(1)
Placówka
Wypożyczalnia Główna
(23)
Biblioteka Austriacka
(5)
Autor
zbiorowa Praca
(3)
Anioł Włodzimierz (1955- )
(1)
Baasner Rainer
(1)
Barańska-Szmitko Anna
(1)
Barthes Roland (1915-1980)
(1)
Bieńczyk Marek (1956- )
(1)
Biniewicz Jerzy (1955- )
(1)
Bogdal Klaus-Michael Einführung Germanistik
(1)
Bolechów Bartosz (1971- )
(1)
Brylska Karolina
(1)
Bukowski Artur Jan
(1)
Czyżewski Marek
(1)
Demczuk Agnieszka
(1)
Dębińska Maria
(1)
Fajmon Hynek (1968- )
(1)
Fajto Janusz
(1)
Filipczak-Białkowska Anita
(1)
Gackowski Tomasz
(1)
Geisenhanslüke Achim (1965- )
(1)
Grimm Gunter E. Einführung Germanistik
(1)
Guzik Aldona (socjolog)
(1)
Horolets Anna (1976- )
(1)
Hübner Gert
(1)
Iwasiów Sławomir (1983- )
(1)
Jakubowska Urszula (psycholog)
(1)
Jamrozowicz Barbara
(1)
Januszkiewicz Michał (1969- )
(1)
Jarzębowska Gabriela
(1)
Jawor Anna (1984- )
(1)
Komorowski Dariusz
(1)
Kozicka Dorota
(1)
Malinowska Monika
(1)
Mazurkiewicz Anna (językoznawca)
(1)
Mizgalski Maciej
(1)
Moćko Natalia
(1)
Obrycka Małgorzata (1979- )
(1)
Parecki Andrzej
(1)
Patera Mateusz
(1)
Podemski Krzysztof
(1)
Rak Joanna (1990- )
(1)
Rancew-Sikora Dorota
(1)
Stasiuk-Krajewska Karina
(1)
Stiegler Bernd (1964- )
(1)
Szarota Piotr (1966- )
(1)
Trzeciak Katarzyna (1987- )
(1)
Zens Maria
(1)
Świerkosz Monika (1981- )
(1)
Rok wydania
2020 - 2023
(16)
2010 - 2019
(12)
2000 - 2009
(4)
Okres powstania dzieła
2001-
(27)
1901-2000
(1)
1945-1989
(1)
Kraj wydania
Polska
(28)
Niemcy
(4)
Język
polski
(27)
niemiecki
(5)
Odbiorca
Szkoły wyższe
(5)
Temat
Analiza dyskursu
(24)
Dyskurs
(8)
Literatura
(6)
Analiza treści i zawartości mediów
(5)
Komunikacja polityczna
(5)
Hermeneutyka
(4)
Lewica (politologia)
(3)
Seksualność
(3)
Strukturalizm
(3)
Tożsamość płciowa
(3)
Środki masowego przekazu
(3)
Dekonstrukcja (filozofia)
(2)
Filozofia języka
(2)
Gender Studies
(2)
Ideologia
(2)
Komunikacja społeczna
(2)
Konserwatyzm
(2)
Krytyka literacka
(2)
Literatura polska
(2)
Literaturoznawstwo
(2)
Ludzie a zwierzęta
(2)
Miłość
(2)
Prawica (politologia)
(2)
Propaganda
(2)
Płeć
(2)
Rodzina
(2)
Szkolnictwo
(2)
Adorno, Theodor W. (1903-1969)
(1)
Animal studies
(1)
Atak słowny
(1)
Benjamin, Walter (1892-1940)
(1)
Bezpieczeństwo kulturowe państwa
(1)
Bhabha, Homi Jehangir (1909-1966)
(1)
Bliskie związki międzyludzkie
(1)
Boehm, Gottfried (1879-1952)
(1)
Bredekamp, Horst (1947-)
(1)
Butler, Judith (1956- )
(1)
COVID-19
(1)
Cele wychowania
(1)
Crary, Jonathan (1951- )
(1)
Czasopisma
(1)
Czasopismo elektroniczne
(1)
Czasopismo polityczne
(1)
Deratyzacja
(1)
Derrida, Jacques (1930-2004)
(1)
Dezinformacja
(1)
Dyskurs podręcznikowy
(1)
Dzieci
(1)
Dziennikarstwo
(1)
Ekoetyka
(1)
Eksperci
(1)
Epidemie
(1)
Estetyka
(1)
Eurosceptycyzm
(1)
Fake news
(1)
Feminizm
(1)
Fenomenologia
(1)
Film animowany
(1)
Filozofia kultury
(1)
Flusser, Vilém (1920-1991)
(1)
Foucault, Michel (1926-1984)
(1)
Freud, Sigmund (1856-1939)
(1)
Fundamentalizm muzułmański
(1)
Gadamer, Hans-Georg (1900-2002)
(1)
Germanistyka
(1)
Homoseksualizm
(1)
Humanitaryzm
(1)
Ikoniczność (językoznawstwo)
(1)
Innowacje pedagogiczne
(1)
Instytucje europejskie
(1)
Integracja europejska
(1)
Jakość kształcenia
(1)
Język
(1)
Językowy obraz świata
(1)
Kittler, Friedrich (1943- )
(1)
Kluby parlamentarne
(1)
Kobiecość
(1)
Kobieta
(1)
Komunikologia
(1)
Kształcenie
(1)
Kulturoznawstwo
(1)
Lacan, Jacques (1901-1981)
(1)
Lingwistyka tekstu
(1)
Literatura niemiecka
(1)
Literatura szwajcarska
(1)
Luhmann, Niklas (1927-1998)
(1)
Lévi-Strauss, Claude (1908-2009)
(1)
Marksizm
(1)
Metodologia
(1)
Miasta
(1)
Mitchell, William John Thomas (1942- )
(1)
Mowa nienawiści
(1)
Mowy parlamentarne
(1)
Narracja
(1)
Nauczyciele
(1)
Neokonserwatyzm
(1)
Neoliberalizm
(1)
Nieheteronormatywność
(1)
Nienawiść
(1)
Občanská demokratická strana
(1)
Temat: dzieło
Dabiq (czasopismo)
(1)
Temat: czas
2001-
(21)
1901-2000
(11)
1989-2000
(8)
1945-1989
(6)
1801-1900
(2)
401-500
(2)
100-1 p.n.e.
(1)
1001-1100
(1)
1101-1200
(1)
1301-1400
(1)
1401-1500
(1)
1501-1600
(1)
1601-1700
(1)
1701-1800
(1)
201-300
(1)
301-400
(1)
501-600
(1)
601-700
(1)
701-800
(1)
801-900
(1)
901-1000
(1)
Temat: miejsce
Polska
(16)
Czechy
(1)
Europa
(1)
Helwecja
(1)
Kraje Unii Europejskiej
(1)
Stany Zjednoczone (USA)
(1)
Szwajcaria
(1)
Gatunek
Monografia
(10)
Opracowanie
(7)
Podręcznik
(5)
Praca zbiorowa
(5)
Raport z badań
(4)
Materiały konferencyjne
(2)
Analiza i interpretacja
(1)
Antologia
(1)
Esej
(1)
Słownik
(1)
Wywiad dziennikarski
(1)
Dziedzina i ujęcie
Socjologia i społeczeństwo
(11)
Literaturoznawstwo
(9)
Media i komunikacja społeczna
(9)
Historia
(7)
Polityka, politologia, administracja publiczna
(7)
Językoznawstwo
(5)
Edukacja i pedagogika
(4)
Filozofia i etyka
(3)
Etnologia i antropologia kulturowa
(2)
Kultura i sztuka
(2)
Psychologia
(1)
Religia i duchowość
(1)
32 wyniki Filtruj
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 317-321.
"Fragmenty..." odniosły po ukazaniu się w 1977 roku niezwykły sukces rynkowy. Niezwykły i zaskakujący, bo to zakorzenione i w semiologii, i w literaturze dzieło profesora College de France Rolanda Barthes’a (1915–1980) stanowi niejakie wyzwanie wobec intelektu czytelnika. Zarazem jednak urzeknie go świeżością mówienia o sprawach miłości istotnych dla każdego. Patronem jest Goethe między innymi z tego powodu, że autor Cierpień młodego Wertera, wokół których krąży myśl Fragmentów…, napisał swoją powieść, aby zaradzić osobistemu kryzysowi. Również u podłoża książki Barthes’a leży głęboko skrywany dramat osobisty. Być może to przydaje jej tyle autentyczności, a dla „podmiotów miłosnych” jest źródłem inspiracji i cytatów. Fragmenty… wystawiano też na scenie zarówno we Francji, jak i w Polsce. Przede wszystkim jednak książka ta stanowi pomnik zmagania się naszej mowy z doświadczeniem miłości i odwrotnie. „Dyskurs miłosny” komponuje się mozolnie z fragmentów oświetlających doznania, by się rychło rozłożyć, rozpaść przy pierwszym nieopatrznym ruchu języka. Nie pozwala na budowę spójnej opowieści lub rozprawy, co unaocznia nam zarazem kruchą naturę wszelkiego ludzkiego dyskursu.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Wszystkie egzemplarze są obecnie wypożyczone: sygn. 314121 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(UTB Literaturwissenschaft ; 2766)
Das Buch erläutert historische Grundbedingungen der älteren deutschen Literatur vom 9. bis zum 16. Jahrhundert. Im Mittelpunkt stehen dabei zum einen die Ausbreitung der Schriftlichkeit im Rahmen der Handschriften und frühen Druckkultur, zum anderen die Entwicklung des Dichtungsbegriffs und die wichtigsten Aspekte der Geschichte von Vers- und Prosadichtung. Der zweite Teil führt anhand konkreter Beispiele in Grundzüge des Bedeutungsaufbaus und seiner Untersuchung in Texten, Diskursen und kulturellen Praktiken ein. Den Abschluss bildet eine Übersicht zu Möglichkeiten der Informations- und Literaturrecherche sowie zu weiterführender Literatur.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830.001 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Einführung in die Literaturtheorie : von der Hermeneutik zu den Kulturwissenschaften / Achim Geisenhanslüke. - 6., erweiterte Auflage 2013. - Darmstadt : WBG, 2013. - 175 stron ; 24 cm.
(Einführung Germanistik)
Personenregister strony 169-171 ; Sachregister strony 173-175.
Bibliografia strony 161-168.
Diese Einführung verfolgt Schritt für Schritt die Entwicklung der Literaturtheorie von der Hermeneutik bis zur aktuellen Diskussion um die Kultur- und Medienwissenschaften. Sie erläutert die wichtigsten literaturtheoretischen Ansätze vom 18. Jh. bis zur Gegenwart und stellt ihre bedeutendsten Vertreter vor. Den Ausgangspunkt bilden die philosophische Ästhetik und die Hermeneutik. Im Weiteren werden der Strukturalismus, die neueren Literaturtheorien sowie die Medienwissenschaften behandelt. Die Neuauflage wurde um eigenständige Kapitel zu Philologie, Kognitions- und Kulturwissenschaft erweitert. Der Band gibt so einen historisch stringenten und gut lesbaren Überblick über die rivalisierenden Ansätze und bietet eine solide Grundlage für die weitere Auseinandersetzung mit literaturtheoretischen Fragen.
I Einleitung II Äshetik III Hermeneutik IV Strukturalismus V Dekonstruktion VI Diskursanalyse VII Literaturtheorie heute.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830.001 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 239-259. Indeks.
Współfinansowanie: SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
Książka jest próbą ujęcia współczesnego dziennikarstwa i mediów w kontekstach powiązanych z teoretycznie rozumianą kategorią dyskursu (w ujęciu Michela Foucaulta oraz Ernesto Laclau i Chantal Mouffe). U podstaw prezentowanych idei i analiz leży odwołanie się do teorii krytycznej, rozumianej jako teoretyczne założenie, dotyczące nieoczywistości tego, co społeczne, oraz analityczny i metodologiczny postulat docierania do mechanizmów konstytuujących ową nieoczywistość. Książka składa się z trzech części, każda zaś część z
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 355407 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Literatura Naukowa)
Bibliografia, netografia na stronach 705-729.
Czym dla dzisiejszych Polaków jest rodzina? To, jakich słów używamy do opisywania otaczającego nas świata, jest odbiciem tego, w jaki sposób go postrzegamy. W swojej rozprawie doktorskiej Anna Mazurkiewicz podjęła się zadania tyleż frapującego, co ryzykownego: postanowiła sprawdzić i przeanalizować, jakim językiem posługują się współczesne media w kontekście zagadnień związanych z rodziną. Opierając się na artykułach z czasopism świeckich, takich jak Wysokie Obcasy, Twój Styl i Zadra, oraz tych zaczerpniętych z czasopism katolickich, autorka uważnie przygląda się zawartemu w nich obrazowi tej najmniejszej, a zarazem niezwykle ważnej komórki społecznej. W efekcie powstała fascynująca, pełna celnych obserwacji publikacja, która uświadamia, jak różne znaczenie dla dzisiejszych Polaków ma rodzina i w jaki sposób język może przyczynić się do określania jej wartości. W ostatnich latach zagadnienie dotyczące zdefiniowania znaczenia leksemu rodzina było dosyć często poruszane w mediach, głównie ze względu na postulaty wysuwane przez środowiska LGBT, grupy lewicowe i feministyczne o prawną regulację związków homoseksualnych oraz o prawo par homoseksualnych do adopcji dzieci. Żądano zmiany dotychczas istniejącej definicji rodziny, jednoznacznie wskazującej na odmienność płci małżonków, regulację prawną związku oraz możliwość posiadania potomstwa. Dyskusja na temat praw homoseksualistów do zawierania małżeństw oraz adopcji dzieci w dyskursie medialnym pojawia się regularnie, podobnie jak połączenie 'rodzina homoseksualna' czy zestawienie 'homorodzina'. Nasuwa się zatem pytanie: czy jest możliwa zmiana dotychczas istniejącej eksplikacji rodziny na tę proponowaną przez środowiska homoseksualne? Czy zmiany w rozumieniu definicji leksemu rodzina, zachodzące na przestrzeni wieków, wskazują, iż możliwe jest tak radykalne przedefiniowanie słowa, stanowiącego jedną z najważniejszych wartości dla społeczeństwa polskiego?
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 369923 (1 egz.)
Brak okładki
Książka
W koszyku
(Krytyka XX i XXI Wieku, ISSN 2543-5833 ; 33)
Rozdziały lub artykuły tej książki skatalogowano pod własnymi tytułami. Dostępne pod tytułem pracy zbiorowej.
Bibliografie przy pracach. Indeks.
Finansowanie: Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Polska)
Streszczenie w języku angielskim.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Brak informacji o dostępności: sygn. 380262
Książka
W koszyku
(Rozprawy i Studia / Uniwersytet Szczeciński, ISSN 0860-2751 ; (1269) 1195)
Na stronie tytułowej także tom 1269. oznaczający numer kolejny serii Rozprawy i Studia wydawanej przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną w Szczecinie.
Bibliografia na stronach 84-87. Indeks.
Streszczenie w języku angielskim.
Niniejsza książka powstawała etapami, między 2019 a 2020 rokiem. Złożyłem ją w całość z kilku powodów, z których teraz dwa wydają mi się najważniejsze. Po pierwsze - można dzisiaj postawić taką tezę - edukacja w Polsce nie po raz pierwszy od 1989 roku znajduje się w momencie przełomowym i to nie tylko z powodu wcielania w życie kolejnych reform, które z różnym skutkiem wpływają na kondycję szkoły. Polityka oświatowa wprawdzie jest istotna dla podejmowanych tu rozważań, ale funkcjonuje raczej w tle omawianych teorii humanistycznych i społecznych. Mam na myśli szerszy niż polityka plan, związany z przemianami kultury w XXI wieku. Mój cel to zatem wskazanie najważniejszych przejawów transformacji w obszarze pedagogiki, oświaty czy metod nauczania, jakie dokonały się w ciągu ostatnich lat - z nastawieniem na ich społeczny i kulturowy charakter. Po drugie zmienia się przestrzeń relacji humanistyki, edukacji i mediów cyfrowych. Na tym styku powstają nowe zjawiska i problemy - można o nich przeczytać w poszczególnych wywiadach, ale także w części zatytułowanej Humanistyka transferu, która razem z wywiadami tworzy integralną całość. Nie brakuje tu zatem takich tematów, jak społeczny status zawodu nauczycielskiego, kryzysy we współczesnej edukacji czy nauczanie zdalne.
"Po szkole", sformułowanie tytułowe, oznacza zatem także rozmaite przemiany szkolnej rzeczywistości - jak będzie się ona kształtowała w najbliższym czasie? Jednym z prawdopodobnych kierunków tych transformacji, który należy poważnie rozpatrywać, może być rozluźnianie instytucjonalnych rygorów wewnątrz szkolnej przestrzeni relacji: społecznych, administracyjnych, wychowawczych, dydaktycznych, metodycznych etc. To intrygująca wizja szkoły "po szkole": odinstytucjonalizowanej, zdecentralizowanej, intelektualnie nieskrępowanej - funkcjonującej na zasadzie swobodnego przepływu (transferu) wiedzy. (Z wprowadzenia)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373689 (1 egz.)
Książka
W koszyku
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830(091) CH (1 egz.)
Książka
W koszyku
Wychowanie do życia w rodzinie : konstruowanie znaczeń / Barbara Jamrozowicz. - Wydanie I. - Kraków : Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, copyright 2020. - 247, [1] strona : tabele ; 24 cm.
Na podstawie rozprawy doktorskiej.
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 211-247.
Współfinansowanie: Instytut Pedagogiki (Uniwersytet Jagielloński)
Szkolna edukacja seksualna jest jednym z kontrowersyjnych tematów współczesnego dyskursu społecznego. Analizy zaprezentowane w książce koncentrują się wokół dyskusji o edukacji seksualnej w polskim kontekście kulturowym i na tle praktyk pedagogicznych w tym zakresie. Podręczniki do wychowania do życia w rodzinie, weryfikowane i dopuszczone do praktyk edukacyjnych w latach 1999-2014, są traktowane jako rezultat dominacji konkretnej wizji porządku seksualnego. Nie bez znaczenia dla konstrukcji i legitymizacji analizowanych treści okazują się także intertekstualne relacje między podręcznikami a szerszą rzeczywistością społeczną oraz procesy produkcji, dystrybucji i konsumpcji tekstów.
Książka Barbary Jamrozowicz jest nowatorska i wykorzystuje niezagospodarowaną jeszcze przestrzeń dyskursu naukowego dotyczącego konstruowania znaczeń na temat młodzieżowej seksualności i edukacji opartej na tych znaczeniach. Rozważania Autorki znacznie wyprzedzają inne tego typu wywody. W pogłębiony sposób analizuje ona historyczne i społeczne uwarunkowania edukacji seksualnej, następnie przedstawia, w jaki sposób znaczenia zagadnień związanych z wychowaniem seksualnym są konstruowane na poziomach makro-, mezo- i mikrokontekstu. (Z recenzji dr hab. Anny Perkowskiej-Klejman)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365726 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Biblioteka Dyskursu Publicznego : kultura, retoryka, demokracja)
Bibliografia przy pracach.
Publikacja powstała w ramach projektu badawczego "Komunikowanie publiczne w Polsce - ujęcie inter- i multidyscyplinarne", zrealizowanego przez konsorcjum naukowe Analiza Dyskursu i finansowanego ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (Narodowy Program Rozwoju Humanistyki, umowa nr 0114/NPRH2/H11/81/2013)
Jedna z dwóch prac zbiorowych, jakie powstały w ramach projektu badawczego "Komunikowanie publiczne w Polsce - ujęcie inter- i multidyscyplinarne". W projekcie, w latach 2013-2017, wzięło udział ponad pięćdziesięciu badaczy dyskursu: socjologów, lingwistów, kulturoznawców, medioznawców, politologów, historyków, pedagogów i filozofów. Wielu z nich uczestniczyło wcześniej w spotkaniach z cyklu Warsztaty Analizy Dyskursu, zainicjowanego w 2009 roku.
Celem publikacji jest zaakcentowanie historyczności dyskursu publicznego (cezurę stanowią lata 1945-2015), zarówno na poziomie ciągłości, jak i na poziomie jego przemian, a nade wszystko - skierowanie uwagi na kondycję i kulturę komunikowania się jako kluczowego elementu demokracji. Intencją autorów jest zaprezentowanie najważniejszych tendencji, prowadzących do okresowego nadawania i odbierania ważności określonym kwestiom, mediom, uczestnikom publicznych debat, gatunkom wypowiedzi i sposobom wypowiadania się w ramach wybranych obszarów problemowych.
Analizy tekstów publicznych (wg kryterium jawności i powszechnej dostępności) przedstawione w tomie powstały z zastosowaniem różnych metod badawczych. Autorzy stosują w swoich badaniach różne podejścia: od analizy korpusowej po analizę retoryczną, od narracyjnej analizy struktur dyskursywnych po analizę mediatyzacji pamięci historycznej.
Dobór problematyki odzwierciedla wielowątkowość komunikowania publicznego i to, że sama sfera publiczna obejmuje różne dziedziny: stricte polityczną (oficjalne przemówienia przywódców politycznych, dokumenty prawne), obszar pośredni (teksty tworzone przez elity symboliczne, np. opisy koncepcji artystycznych, publicystyka tworzona przez intelektualistów itd.) oraz teksty "masowe" (np. artykuły prasowe dotyczące obchodów świąt czy rocznic, mody czy ekologii). W jednej publikacji nie można pokazać pełnego spektrum polskiego dyskursu publicznego w okresie po II wojnie światowej. Zabrakło tak oczywistych zagadnień jak kwestie gospodarcze, wychowanie i edukacja, samorządność na poziomie lokalnym, ochrona zdrowia czy starzenie się społeczeństwa. Książka przeznaczona jest dla wszystkich interesujących się debatą publiczną w Polsce, jej historycznymi odsłonami oraz poszukiwaniem narzędzi dla jej poznawania i analizy.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 373763 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, wykaz aktów prawnych na stronach 411-436.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM
Przedmiotem badania jest natężenie postaw wobec bezpieczeństwa kulturowego w dyskursie sejmowym w latach 2004–2011. Z kolei głównym celem – ustalenie, jak zmieniały się tworzone przez elity polityczne językowe obrazy niematerialnych oraz materialnych dóbr kultury we wskazanym przedziale czasowym. Cele szczegółowe to: zestawienie konfiguracji celów oraz środków wykorzystywanych przez posłów do wyrażania postaw wobec bezpieczeństwa kulturowego w poszczególnych okresach, uchwycenie zmian w tym zakresie, przejawiających się w rekonfiguracjach typów postaw, określenie stopnia dywersyfikacji komunikatów wypowiadanych przez polityków we własnym imieniu oraz imieniu jednostek organizacyjnych, czyli klubów i kół poselskich. Autorka podejmuje próbę ustalenia w jakim stopniu zmieniła się treść językowych kreacji dóbr kulturowych elit politycznych w szeregu czasowym okresów: 1 maja 2004 – 20 grudnia 2007 r. i 21 grudnia 2007 – 31 grudnia 2011 r.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 351628 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Methoden und Modelle der Literaturwissenschaft : eine Einführung / von Rainer Baasner und Maria Zens. - 3., überarbeitete und erweitertr Auflage. - Berlin : Erich Schmidt Verlag, 2005. - 271 strony ; 21 cm.
Bibliografia strony 247-271.
Methodologische Grundkenntnisse sind heute für jedes literaturwissenschaftliche Studium unerläßlich. Diese Einführung faßt konzeptionelle Grundlagen und theoretische Hauptströmungen der Germanistik übersichtlich zusammen. Mit ihrer allgemeinverständlichen Darstellungsweise richtet sie sich vor allem an Studierende dieses Fachs und an kulturwissenschaftlich Interessierte, dient jedoch ebenso als Nachschlagewerk, z.B. in der Examenvorbereitung.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Biblioteka Austriacka
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 830.001 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia na stronach 213-221.
Publikacja dofinansowana przez Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego
Streszczenie w języku angielskim. Spis treści także w języku angielskim.
Autorka bada zupełnie nowe zagadnienie, gdyż nie ma językoznawczego opracowania filmów animowanych nadawanych cyklicznie w seriach, przedstawia ich rozwój i zachodzące zmiany w aspekcie historycznym, dzięki czemu udało się jej porównać język postaci, wskazać stylizację na polszczyznę potoczną, podkreślić zmianę pozycji narratora, wskazać typ bohatera i wyliczyć nowe środki służące indywidualizacji postaci głównej. Zaznacza również kluczowe momenty decydujące o zmianach w sposobie technik ożywiania obrazu i roli kodów audiowizualnych. (Z Recenzji dr hab. Marii Krauz, prof. UR)
Nadała swemu wywodowi charakter interdyscyplinarny, jako że przez specyficzność badanego materiału była zmuszona sięgnąć do różnych dyscyplin, mianowicie komunikologii, medioznawstwa, socjo- i psychologii, językoznawstwa, kulturoznawstwa, a także antropologii i nawet logopedii. Takie potraktowanie korpusu niesie duże niebezpieczeństwo metodologicznego rozmycia przedmiotu badawczego, ale w wypadku dzieci, które są przecież na etapie rozwojowym, i w wypadku ich opiekunów […], jest to konieczne. Pani Moćko udowadnia, że potrafi się w tym zakresie trzymać w ryzach. […] (Z Recenzji prof. dr hab. Barbary Bonieckiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 360674 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Czystka gatunkowa : tępienie szczurów jako praktyka kulturowa w Polsce powojennej / Gabriela Jarzębowska. - Warszawa : IBL, 2021. - 360, [2] strony, [29] stron tablic : faksymilia, ilustracje ; 21 cm.
(Nowa Humanistyka, ISSN 2353-494X ; 69)
Bibliografia, netografia na stronach 330-348. Indeks.
Finansowanie: Narodowe Centrum Nauki
Streszczenie w języku angielskim.
"Czystka gatunkowa…" to jedna z najciekawszych publikacji, jaką ostatnio czytałam - to świeża i odważna próba transdziedzinowych badań, niezwykle erudycyjna, oparta na dogłębnej analizie zróżnicowanego materiału źródłowego i bogata w najnowsze koncepcje teoretyczne książka, którą czyta się jednym tchem. Publikacja doskonale wpisuje się zarówno w założenia nowej humanistyki, jak i stanowi świetny przykład praktykowania humanistyki zaangażowanej, tzn. działa - ma mocny wymiar performatywny. Po jej przeczytaniu nie można już patrzeć na szczury w stereotypowy sposób. (Z recenzji prof. Ewy Domańskiej)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 371142 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia na stronach 265-277.
Choć niniejsza książka sytuuje się w ramach antropologii społecznej, jej celem nie jest przedstawienie etnograficznego opisu środowiska osób transpłciowych w Polsce. Zawiera raczej „etnografię kategorii” (Valentine 2007), w której śledzę sposoby działania rozmaitych koncepcji związanych z płciową nienormatywnością. Czytelniczka znajdzie tu więc informacje dotyczące rozwoju środowiska osób transpłciowych w Polsce czy indywidualnych strategii budowania transpłciowych tożsamości, jednak kwestie te nie są głównym przedmiotem analizy. Ta dotyczy przede wszystkim społecznych procesów wytwarzania kategorii transpłciowości oraz ich historycznych uwarunkowań. Takie sformułowanie problemu badawczego wynika z dwóch założeń: po pierwsze, że kategorie, którymi się posługujemy, są wytworem określonych praktyk i relacji społecznych, a po drugie, że transpłciowość w związku z tym należy uznać za lokalną zachodnią kategorię będącą pochodną splotu społecznych i politycznych uwarunkowań takich jak kolonializm czy rozwój dwudziestowiecznej seksuologii i endokrynologii. A zatem żeby móc opisać jak transpłciowość funkcjonuje w polskich dyskursach medycznych i aktywistycznych, trzeba najpierw zidentyfikować główne nici tego splotu. (ze Wstępu)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 365888 (1 egz.)
Książka
W koszyku
(Komunikacja i Media)
Bibliografia na stronach 171-174.
Współfinansowanie: Wydział Filologiczny (Uniwersytet Łódzki)
Czy w swoich wypowiedziach politycy identyfikujący się z prawicą bądź lewicą faktycznie manifestują poglądy właściwe dla deklarowanej opcji? Jak to możliwe, że partie uznawane przez wyborców i ekspertów za prawicowe mają ekonomicznie lewicowe elektoraty? Czy tzw. "socjal" zawsze należy wiązać z ideologią socjalizmu? W prezentowanej książce można znaleźć odpowiedzi na te i inne pytania dotyczące polskiego dyskursu parlamentarnego w latach 2015-2017.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367550 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 398-443.
Współfinansowanie: Akademia Pomorska (Słupsk)
Książka Małgorzaty Obryckiej nie podąża drogą wytyczoną przez rodzimych badaczy związanych z "pedagogiką rzeczy", ale raczej próbuje poszukiwać własnego miejsca w przestrzeni spotkania pedagogiki i animal studies. Jej praca jest próbą odnalezienia własnej perspektywy w obszarze trudnej pedagogiczno-posthumanistycznej dyskusji. Posthumanizm w odczytaniach Autorki oznacza propozycję etyczną wynikającą z równości wszystkich bytów w perspektywie życia. Z tego miejsca Autorka rozwija propozycję wychowania do humanitaryzmu międzygatunkowego. Praca Małgorzaty Obryckiej prezentuje uporządkowany obszar teoretyczny posthumanizmu-jego najistotniejsze koncepcje, rozwiązania, dyskusje, co w obliczu krytyki formułowanej przez niektórych komentatorów współczesności, narastających nieporozumień i wielości interpretacji ma bardzo dużą wartość. (Prof. zw. dr hab. Lucyna Kopciewicz )
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 366193 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych, orzecznictwo na stronach 183-202.
Streszczenie w języku angielskim.
Publikacja SARS-CoV-2 i COVID-19. Plotki, dezinformacje i narracje spiskowe w polskim dyskursie publicznym to praca istotna przede wszystkim ze względu na wagę tematu, jego aktualność oraz syntetyczne ujęcie. O tym, jak temat jest istotny, Autorka przypomina słowami: „Tsunami dezinformacyjne stało się groźne w równym stopniu, co sama pandemia”. […] Od początku trwania pandemii, a zatem nieco od ponad roku, w literaturze przedmiotu pojawiają się coraz to nowe teksty poświęcone dezinformacji i propagandzie dotyczącej tematyki covidowej, jednak, jak słusznie zauważa Badaczka, nadal brakuje syntetycznego, polskojęzycznego opracowania na ten temat. […] Niniejsza publikacja wypełnia tę lukę. Tym samym Autorka […] włącza się swoją pracą w ten obszar badawczy, mogąc z perspektywy czasu odnieść się do przeprowadzonych w ciągu pierwszego roku trwania pandemii i infodemii badań ilościowych i jakościowych, i połączyć w swej pracy wyniki różnych badań. Z tego względu zastosowała podejście triangulacyjne. (Z recenzji dr hab. Agnieszki Łukasik-Tureckiej Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II)
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 367935 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Nienawiść w przestrzeni publicznej / redakcja naukowa Urszula Jakubowska, Piotr Szarota. - Wydanie pierwsze. - Warszawa : Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020. - 163, [1] strona : tabele, wykresy ; 21 cm.
(Społeczne Wyzwania Współczesności)
Materiały z konferencji naukowej, 24 października 2019 r., Warszawa.
Od pewnego czasu w wielu państwach demokratycznych daje się zauważyć niezwykłe nasilenie zjawiska określanego jako „mowa nienawiści” albo „język nienawiści”. Nienawiść – podobnie jak miłość czy przyjaźń – towarzyszą Homo sapiens od początku swego istnienia – i to zarówno w relacjach międzyjednostkowych, jak i międzygrupowych. Ostatnio obserwujemy na świecie nasilenie się postaw nacjonalistycznych, faszyzujących i wykluczających. W Polsce wzajemne oskarżanie się dominuje w społecznych relacjach. Hejt ma się we współczesnej Polsce znakomicie. Te negatywistyczne postawy doprowadziły do pojawienia się nowych słów w języku polskim. Angielski czasownik to hate (nienawidzić) wszedł do polszczyzny jako „hejt” i robi niezwykłą karierę. Pojawiają się słowa od niego pochodne: rzeczowniki: „hejter”, „hejterka”, przymiotnik „hejterski”, czasownik „hejtować”. Stają się często używanymi słowami w tekstach publicystycznych, a nawet naukowych. Opowieść o nienawiści snuć można na różne sposoby. W tym niewielkim tomie staraliśmy się zaprezentować nie tylko odmienne podejścia teoretyczne, ale i różne rozwiązania formalne – od tekstów typowo empirycznych, po rozważania natury filozoficznej. Nie ulega wątpliwości, że nienawiść warto badać i analizować; trzeba też o niej pisać, bowiem jedynie w ten sposób możemy lepiej zrozumieć wszystkie jej uwarunkowania. W naszych czasach coraz trudniej być optymistą, ale nawet jeśli zbudowanie świata bez nienawiści nigdy nie będzie możliwe, możemy przynajmniej osłabić nieco wpływ, jaki ma ona na nasze życie i relacje z innymi. Książka Nienawiść w przestrzeni publicznej i zawarte w niej rozważania dostarczają czytelnikowi kluczy do otwarcia namysłu nad rzeczywistością. Namysłu i refleksji, która praktycznie wyeliminowana jest z publicznego życia, zazwyczaj obecnego w demokracji. W Polsce polityczno-ideologiczne podziały wyeliminowały swobodną refleksję i dlatego ta książka może nieść też przykład rozważań, które starają się poddać analizie to, co bardzo wielu ludzi w Polsce zauważa, ale zapewne nie potrafi się oprzeć dominującemu sposobowi mówienia i reagowania na „przeciwnika”, który już od dawna stał się – wbrew demokratycznym regułom – „wrogiem”. Z recenzji prof. dr hab. Ireneusza Krzemińskiego
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 363754 (1 egz.)
Książka
W koszyku
Bibliografia, netografia, wykaz aktów prawnych na stronach 321-357. Indeks.
Książka jest analizą paniki moralnej wzniecanej wokół rodziny. Bez względu na to, czy chodzi o in vitro, edukację seksualną, związki partnerskie czy konwencję antyprzemocową - przy próbach regulacji wszelkich kwestii związanych z rodziną, płcią i seksualnością obserwujemy mobilizację przeciwników tych działań. Ich koronnym argumentem jest, że doprowadzą one do sytuacji pozwalającej wychowywać dzieci przez osoby homoseksualne. W tym kontekście na szczególną uwagę zasługują te obszary życia rodzinnego, które wykraczają poza większościową heteronormatywność, nadto zaś analizy wymaga owa panika moralna wokół nich. Jest to bowiem panika rozumiana metaforycznie, ale jej skutki są jak najbardziej realne.
Uwzględniając historyczno-antropologiczne zróżnicowanie rodziny, implikacje rewolucji obyczajowej ostatnich kilkudziesięciu lat oraz współczesne wzory relacji rodzinnych, odtworzony został dyskurs medialny dotyczący rodzin nieheteronormatywnych w naszym kraju. Dyskurs ten przyjmuje postać paniki moralnej typu transformacyjnego, a więc takiego, który ma potencjał zmiany normatywnej w społeczeństwie.
1 placówka posiada w zbiorach tę pozycję. Rozwiń informację, by zobaczyć szczegóły.
Wypożyczalnia Główna
Są egzemplarze dostępne do wypożyczenia: sygn. 357474 (1 egz.)
Pozycja została dodana do koszyka. Jeśli nie wiesz, do czego służy koszyk, kliknij tutaj, aby poznać szczegóły.
Nie pokazuj tego więcej