Form of Work
Ksi─ů┼╝ki
(20)
Publikacje popularnonaukowe
(11)
Literatura faktu, eseje, publicystyka
(6)
Proza
(3)
Audiobooki
(2)
Publikacje dydaktyczne
(1)
Status
available
(21)
unavailable
(1)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(21)
Biblioteka Obcoj─Özyczna
(1)
Author
Kuc Marek
(6)
Iacocca Lee (1924-2019)
(2)
Novak William
(2)
Wa┼╝ny Bart┼éomiej (1990- )
(2)
Ahrens Frank (1963- )
(1)
Balińska Monika
(1)
Cichawa Paweł
(1)
Convis Gary L
(1)
Czwojdrak Aleksandra
(1)
Czy┼╝ Magdalena
(1)
Ewing Jack
(1)
Figiel Stanis┼éaw (1952- )
(1)
Ganobis Mirosław
(1)
Gasper Dorota
(1)
G─Öbska Agata
(1)
Hartwig Hanna (1941- )
(1)
Karewicz Leon
(1)
Klimczak Tomasz
(1)
Liker Jeffrey K
(1)
Ludvigsen Karl (1934- )
(1)
Matuszyński Witold
(1)
Mejza Iwona
(1)
Napiera┼éa Piotr (1982- )
(1)
Otoczyński Zbigniew
(1)
Parker Helen
(1)
Podbielski Zdzis┼éaw (1938- )
(1)
Pollak Rajmund (1953- )
(1)
Siwek Grzegorz
(1)
Szczerbicki Tomasz
(1)
Szymański Maciej (tłumacz)
(1)
Tarczyński Jan
(1)
Zieliński Andrzej (motoryzacja)
(1)
Year
2020 - 2021
(7)
2010 - 2019
(14)
1990 - 1999
(1)
Time Period of Creation
2001-
(18)
1901-2000
(3)
1945-1989
(2)
1989-2000
(1)
Country
Poland
(21)
United Kingdom
(1)
Language
Polish
(20)
English
(1)
Audience Group
A2 (poziom bieg┼éo┼Ťci j─Özykowej)
(1)
Demographic Group
Literatura polska
(3)
Literatura amerykańska
(1)
Subject
Przemysł motoryzacyjny
(21)
Przedsi─Öbiorstwo produkcyjne
(8)
Samochody
(7)
Produkcja
(6)
Samochody osobowe
(4)
In┼╝ynierowie
(3)
Mened┼╝erowie
(3)
Daewoo-FSO
(2)
Fabryka Samochodów Małolitrażowych (Bielsko-Biała)
(2)
Fabryka Samochod├│w Osobowych (Warszawa)
(2)
Iacocca, Lee
(2)
Motocykl
(2)
Przedsi─Öbiorcy
(2)
Samochody dostawcze i minibusy
(2)
Sukces
(2)
Tarpan (samoch├│d)
(2)
Zarz─ůdzanie
(2)
Przemysł motoryzacyjny
(1)
Ahrens, Frank
(1)
Arden, Elizabeth
(1)
Autobusy
(1)
Autosan (Sanok)
(1)
Banki
(1)
Budowa i konstrukcje
(1)
Czołgi
(1)
Disney, Walt
(1)
Dziennikarze
(1)
FCA Poland
(1)
Fabryka Samochod├│w Ci─Ö┼╝arowych (Lublin)
(1)
Fiat (firma)
(1)
Fiat 125p
(1)
Fiat 126p
(1)
Fiat Auto Poland
(1)
Ford, Henry
(1)
Hobby
(1)
Honda, Soichiro
(1)
Instytut Badań i Rozwoju Motoryzacji Bosmal (Bielsko-Biała)
(1)
Jedno┼Ťlady
(1)
J─Özyk angielski (przedmiot szkolny)
(1)
Kapitalizm
(1)
Kellogg, Will Keith
(1)
Kobieta
(1)
Kontrola zarz─ůdcza
(1)
Koreańczycy
(1)
Kultura
(1)
Ludzie bogaci
(1)
M─Ö┼╝czyzna
(1)
Oszustwo
(1)
Pojazdy
(1)
Polonez (samochody)
(1)
Porsche
(1)
Porsche, Ferdinand
(1)
Praga (samochody)
(1)
Producenci filmowi
(1)
Przedsi─Öbiorstwo
(1)
Przemysł kosmetyczny
(1)
Przemysł rolno-spożywczy
(1)
Przemysł zbrojeniowy
(1)
Przyczepy samochodowe
(1)
Przyw├│dztwo
(1)
Rody
(1)
Rothschild, Meyer Amschel
(1)
Samochody ci─Ö┼╝arowe
(1)
Samochody i przyczepy kempingowe
(1)
Skandale
(1)
Skuter
(1)
Syrena (samochody osobowe)
(1)
Szczup┼ée zarz─ůdzanie
(1)
Toyota Jid┼Źsha Kabushiki Kaisha
(1)
Transformacja systemu społeczno-gospodarczego
(1)
Vanderbilt, Cornelius
(1)
Volkswagen AG (Wolfsburg)
(1)
Warszawa (samochody)
(1)
Wierzbicki, Franciszek
(1)
Wy┼Ťcigi samochodowe
(1)
Władcy
(1)
┼╗ycie codzienne
(1)
Subject: time
1901-2000
(19)
1945-1989
(9)
2001-
(9)
1989-2000
(6)
1918-1939
(5)
1801-1900
(4)
1701-1800
(1)
1901-1914
(1)
1914-1918
(1)
1939-1945
(1)
1945-
(1)
Subject: place
Polska
(9)
Niemcy
(4)
Stany Zjednoczone (USA)
(3)
Warszawa (woj. mazowieckie)
(2)
Albania
(1)
Austro-W─Ögry
(1)
Bari (Włochy)
(1)
Bielsko-Bia┼éa (woj. ┼Ťl─ůskie)
(1)
Japonia
(1)
Korea Południowa
(1)
Lublin (woj. lubelskie)
(1)
O┼Ťwi─Öcim (woj. ma┼éopolskie)
(1)
Poznań (woj. wielkopolskie)
(1)
Sanok (woj. podkarpackie)
(1)
Stany Zjednoczone
(1)
Swarzędz (woj. wielkopolskie, pow. poznański, gm. Swarzędz)
(1)
Tychy (woj. ┼Ťl─ůskie)
(1)
Wielka Brytania
(1)
Wrze┼Ťnia (woj. wielkopolskie)
(1)
Genre/Form
Opracowanie
(11)
Publikacja bogato ilustrowana
(8)
Biografia
(4)
Pami─Ötniki i wspomnienia
(3)
Powie┼Ť─ç obyczajowa
(2)
Materiały pomocnicze
(1)
Powie┼Ť─ç biograficzna
(1)
Powie┼Ť─ç historyczna
(1)
Reporta┼╝
(1)
Domain
Historia
(17)
In┼╝ynieria i technika
(12)
Transport i logistyka
(9)
Gospodarka, ekonomia, finanse
(5)
Zarz─ůdzanie i marketing
(5)
Praca, kariera, pieni─ůdze
(3)
Hobby i czas wolny
(2)
Edukacja i pedagogika
(1)
J─Özykoznawstwo
(1)
Socjologia i społeczeństwo
(1)
Styl ┼╝ycia, moda i uroda
(1)
23 results Filter
Authority data
Przemysł motoryzacyjny (hasło przedmiotowe)
zob. te┼╝ Przemys┼é (has┼éo przedmiotowe) ; Lightweighting (technika) (has┼éo przedmiotowe) ; Mistrzowie produkcji w przemy┼Ťle samochodowym (has┼éo przedmiotowe) ; Technika motoryzacyjna (has┼éo przedmiotowe)
Nieużywane formy hasła: Przemysł samochodowy ; Samochody - przemysł
Book
In basket
Bibliografia na stronie 164.
Aby historia dziej├│w polskich fabryk samochod├│w mog┼éa by─ç rzetelnie przygotowana, autor musia┼é na nie spojrze─ç z dystansu, obiektywniej. Dba┼é jednocze┼Ťnie, by nie umkn─Ö┼éy mu z pami─Öci wa┼╝ne wydarzenia. Skrupulatnie zbiera┼é materia┼éy, czego owocem jest ksi─ů┼╝ka, kt├│r─ů oddajemy w Pa┼ästwa r─Öce. W publikacji opisane zosta┼éy fabryki tzw. finalnych producent├│w samochod├│w i PIMot. (uwzgl─Ödniono tak┼╝e Wytw├│rni─Ö Sprz─Ötu Komunikacyjnego w Mielcu, kt├│ra wprawdzie nale┼╝a┼éa do przemys┼éu lotniczego, ale tak┼╝e wytwarza┼éa samochody). Kolejne rozdzia┼éy zawieraj─ů informacje o ich historii i dokonaniach w okresie od zako┼äczenia II wojny ┼Ťwiatowej do upadku ustroju komunistycznego w 1989 roku. Opisy fabryk poprzedzono rozdzia┼éami wprowadzaj─ůcymi, zawieraj─ůcymi informacje o pocz─ůtkach polskiego przemys┼éu samochodowego i jego sytuacji w socjalistycznej Polsce Ludowej. Wymieniono tak┼╝e producent├│w nadwozi specjalizowanych i specjalnych. Po transformacji ustrojowej pa┼ästwa i wprowadzeniu wolnego rynku omawiane fabryki nie sprosta┼éy zewn─Ötrznej konkurencji. Przej─Ö┼éy je r├│┼╝ne organizacje, tak┼╝e zagraniczne, lub po prostu upad┼éy. Warto jednak zachowa─ç w pami─Öci dokonania tych zak┼éad├│w, kt├│re zgrupowane w ZPMot. i nosz─ůce znak POLMO tworzy┼éy du┼╝y socjalistyczny koncern motoryzacyjny ÔÇô b─Öd─ůcy w├│wczas wa┼╝n─ů ga┼é─Özi─ů polskiego przemys┼éu. Ksi─ů┼╝ka zawiera m.in. opisy fabryk samochod├│w w: Lublinie, Starachowicach, Bielsku-Bia┼éej, Warszawie, Poznaniu, Jelczu, Sanoku, Mielcu, Nysie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 342989 (1 egz.)
Audiobook
CD
In basket
Rodzina Porsche [Dokument dźwiękowy] : niemiecka saga / Monika Balińska. - [Piaseczno] : Heraclon International - Story Box.pl, [2018]. - 1 płyta audio (CD) (5 godz. 01 min) : zapis cyfrowy, stereo. ; 12 cm.
Czas trwania: 5 godz. 01 min.
Czyta Bartłomiej Ważny.
Nagranie w formacie mp3.
Samochody Porsche kocha prawie ka┼╝dy fan motoryzacji, ale ma┼éo kto zna pe┼én─ů kontrowersji histori─Ö ludzi, kt├│rzy stworzyli te niesamowite auta. Niewiele os├│b w naszym kraju orientuje si─Ö r├│wnie┼╝ w powi─ůzaniach mi─Ödzy firm─ů ze Stuttgartu a Volkswagenem. Niniejsza publikacja przybli┼╝a polskiemu czytelnikowi te zagadnienia. Wysy┼éaj─ůc Ferdynanda Porsche na inspekcj─Ö na front wschodni, Hitler przydzieli┼é mu swojego osobistego pilota. Chcia┼é mie─ç gwarancj─Ö, ┼╝e dotrze na miejsce ca┼éo i bezpiecznie powr├│ci do Rzeszy. Swoj─ů decyzj─Ö wyt┼éumaczy┼é nast─Öpuj─ůco: ÔÇ×Mam wielu genera┼é├│w, ale Porsche jest tylko jedenÔÇŁ. Wsp├│┼épraca z re┼╝imem i zyski generowane dzi─Öki projektowi ÔÇ×samochodu dla luduÔÇŁ, stanowi┼éy podstaw─Ö do budowy przedsi─Öbiorstwa rodzinnego Porsch├│w. R├│wnie┼╝ po II wojnie ┼Ťwiatowej istnia┼éy ┼Ťcis┼ée zwi─ůzki mi─Ödzy Volkswagenem a Porsche. Zar├│wno dzieci, jak i wnuki genialnego in┼╝yniera podziela┼éy jego zainteresowania. Syn Ferry Porsche i wnuk Ferdynand Alexander Porsche walnie przyczynili si─Ö do powstania ikony motoryzacji, czyli samochodu Porsche model 911. Wnuk Ferdynand Pi├źch, odpowiada┼é za szybki rozw├│j Audi w latach 80-tych XX wieku.
Zapraszamy do wys┼éuchania historii niezwyk┼éych aut i ludzi, kt├│rzy je tworzyli. Dowiedz si─Ö, jak rozpocz─Ö┼éa si─Ö przygoda Ferdynanda Porschego z motoryzacj─ů. Kim byli jego nast─Öpcy? W jaki spos├│b Dawid ze Stuttgartu pr├│bowa┼é przej─ů─ç Goliata z Wolfsburga i czy pr├│ba ta rzeczywi┼Ťcie zako┼äczy┼éa si─Ö ca┼ékowitym fiaskiem? Kto obecnie kontroluje koncern Volkswagen i czym by┼éa tzw. ÔÇ×afera burdelowaÔÇŁ w tej firmie, stanowi─ůca zapowied┼║ jeszcze wi─Ökszego skandalu w XXI wieku?
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. T 19734 (1 egz.)
Book
In basket
O┼Ťwi─Öcim Praga : czas mi┼éo┼Ťci i nadziei / Iwona Mejza, Tomasz Klimcza, Miros┼éaw Ganobis. - Wydanie pierwsze w j─Özyku polskim. - Gda┼äsk : Wydawnictwo Oficynka, 2020. - 234, [1] strona ; 21 cm.
Zrealizowano ze ┼Ťrodk├│w finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Kiedy pod koniec lat dwudziestych ubieg┼éego wieku rozpocz─Öto w Polsce produkcj─Ö samochod├│w O┼Ťwi─Öcim Praga, nikt nie przypuszcza┼é, jakim ogromnym powodzeniem b─Öd─ů si─Ö one cieszy─ç. Pi─Ökne nadwozie, dobra jako┼Ť─ç, szybko┼Ť─ç pobudza┼éy wyobra┼║ni─Ö i zach─Öca┼éy do ich nabywania. O┼Ťwi─Öcim Praga by nie powsta┼éa, gdyby nie grupa pasjonat├│w - niezwyk┼éych ludzi wierz─ůcych w swoje marzenia. To o nich jest ta powie┼Ť─ç.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 363912 (1 egz.)
Book
In basket
Na okładce: Historia prawdziwa.
Capo z licencj─ů to wartka opowie┼Ť─ç o pocz─ůtkach tzw. transformacji w Polsce. Wielka historia przeplata si─Ö z ┼╝yciem codziennym, jego rado┼Ťciami i dramatami, a patos - z du┼╝─ů doz─ů humoru. Pracownicy Fabryki Aut, do┼Ťwiadczeni przez komun─Ö, zderzaj─ů si─Ö z rzeczywisto┼Ťci─ů kapitalizmu reprezentowanego przez pot─Ö┼╝ny koncern samochodowy z W┼éoch przejmuj─ůcy ich zak┼éad.
Na kartach powie┼Ťci spotkamy, malowniczo opisanych przez Autora, przedstawicieli ├│wczesnej polskiej nomenklatury, kadr─Ö zarz─ůdzaj─ůc─ů w┼éoskim koncernem, pracownik├│w Fabryki Aut oraz Joann─Ö i Krzysztofa, t┼éumaczy, za spraw─ů kt├│rych w powie┼Ťci pojawia si─Ö w─ůtek mi┼éosny. By─ç mo┼╝e Czytelnicy odgadn─ů prawdziwe postaci, kt├│re kryj─ů si─Ö pod tymi nazwiskami, bowiem opisana przez Autora historia wydarzy┼éa si─Ö w Polsce w latach 1987-1993. Jest w tej ksi─ů┼╝ce jeszcze jeden w─ůtek - pi─Ökna historia ojca i syna pasjonuj─ůcych si─Ö Tatrami. Syn w wieku 23 ginie tragicznie na Lodowym Szczycie na S┼éowacji. To jemu dedykowana jest ta powie┼Ť─ç.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 353556 (1 egz.)
Book
In basket
Polskie motocykle 1918-1945 / Jan Tarczy┼äski. - Wydanie 3 (dodruk). - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i ┼ü─ůczno┼Ťci, 2021. - 268 stron, [12] stron tablic : fotografie, ilustracje ; 25 cm.
Fotografie na wyklejkach. Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia na stronach 256-257. Indeks.
Streszczenie w j─Özyku angielskim.
W okresie dwudziestolecia mi─Ödzywojennego funkcjonowa┼éo w Polsce ┼é─ůcznie oko┼éo 20 wytw├│rni motocykli, motorower├│w i silnik├│w przyczepnych do rower├│w. Opr├│cz s┼éynnych, spotykanych po dzie┼ä dzisiejszy Soko┼é├│w, produkowano motocykle marek mniej znanych, a w obecnych czasach poszukiwanych i wysoko cenionych przez kolekcjoner├│w, jak cho─çby MOJ, Perkun, Podkowa, Niemen, Wul-Gum, Lech, Tornedo, SM, czy Zuch. Histori─Ö tych motocykli, ich wytw├│rni i ludzi zaanga┼╝owanych w tworzenie polskich jedno┼Ťlad├│w, znajdzie Czytelnik w tej w┼éa┼Ťnie ksi─ů┼╝ce. W jej trzecim wydaniu zamieszczono 30 nowych, unikatowych fotografii (m.in. motocykli Lech, Lot, Wul-Gum-I). Ca┼éo┼Ť─ç stanowi skarbnic─Ö wiedzy o polskich dokonaniach konstrukcyjnych i produkcyjnych na polu jedno┼Ťlad├│w w okresie II Rzeczypospolitej.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 365755 (1 egz.)
Book
In basket
Polskie motocykle 1946-1985 / Andrzej Zieli┼äski. - Wydanie 6. - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i ┼ü─ůczno┼Ťci, 2020. - 192 strony, [16] stron tablic : fotografie, ilustracje, tabele ; 26 cm.
Fotografie na wyklejkach. Druk dwuszpaltowy.
Bibliografia na stronie 190. Indeks.
Spis tre┼Ťci w j─Özykach polskim i angielskim.
W ksi─ů┼╝ce przedstawiono czterdziestoletni─ů histori─Ö polskich powojennych motocykli i skuter├│w oraz ludzi, kt├│rzy t─Ö histori─Ö tworzyli. Przez kilka lat po zako┼äczeniu II wojny ┼Ťwiatowej, motocykl w Polsce by┼é jedynym dost─Öpnym dla zwyk┼éych obywateli pojazdem mechanicznym. W latach p├│┼║niejszych zmotoryzowa┼é polsk─ů wie┼Ť. ┼ü─ůcznie, do czasu zako┼äczenia produkcji w 1985 roku, polskie fabryki opu┼Ťci┼éo blisko 3 miliony motocykli i skuter├│w. Starszym Czytelnikom ksi─ů┼╝ka przypomni dawne czasy, gdy na naszych drogach kr├│lowa┼éy pojazdy marek: WFM, WSK, SHL, SFM m┼éodszych za┼Ť zapozna z tymi pojazdami.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 365756 (1 egz.)
Book
In basket
Szofer upadłych królów / Stanisław Figiel. - Wydanie pierwsze. - Gdynia : Wydawnictwo Novae Res, copyright 2019. - 234 strony ; 20 cm.
Jesieni─ů 1937 roku Franciszek Wierzbicki, polski in┼╝ynier zatrudniony w przedstawicielstwie koncernu FIAT-a w Bari, zostaje wys┼éany przez pracodawc─Ö do Albanii. W┼éadca tego kraju, kr├│l Zog I, zwany w Europie ÔÇ×operetkowym kr├│lemÔÇŁ, zam├│wi┼é u Fiata trzy nowe limuzyny. Wierzbicki ma je dostarczy─ç na dw├│r kr├│lewski, przeszkoli─ç kierowc├│w, zapewni─ç serwis i prawid┼éow─ů eksploatacj─Ö w trudnych warunkach komunikacyjnych tego zap├│┼║nionego cywilizacyjnie pa┼ästwa. Na sprawnej i pomy┼Ťlnej realizacji kontraktu zale┼╝y w┼éoskiemu rz─ůdowi, kt├│ry realizuj─ůc strategi─Ö Duce, stopniowo uzale┼╝nia od siebie gospodarczo i polityczne ma┼éego s─ůsiada zza Adriatyku. Tymczasem widmo II wojny ┼Ťwiatowej staje si─Ö coraz bardziej realne...
Jak spod ziemi wyro┼Ťli dwaj umundurowani alba┼äscy szoferzy, kt├│rzy mieli odprowadzi─ç do stolicy pozosta┼ée dwa samochody. Franciszek osobi┼Ťcie sprawdzi┼é, czy przywiezione auta s─ů sprawne i czy nie zosta┼éy uszkodzone w czasie transportu i roz┼éadunku. Potem jeszcze dopilnowa┼é uruchomienia aut przez alba┼äskich kierowc├│w, nieufnie oceniaj─ůc ich motoryzacyjne kompetencje i umiej─Ötno┼Ťci. Troch─Ö si─Ö obawia┼é pochopnego oddania cennego ┼éadunku w niepewne r─Öce. I to jeszcze przed formalnym przekazaniem go kontrahentowi. Ten pobie┼╝ny egzamin praktyczny wypad┼é raczej ┼Ťrednio, ale na tyle zadowalaj─ůco, ┼╝e Wierzbicki m├│g┼é si─Ö teraz skupi─ç na g┼é├│wnej limuzynie, kt├│r─ů mia┼é osobi┼Ťcie poprowadzi─ç przed oblicze kr├│la."
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 355747 (1 egz.)
Book
In basket
Ferdinand Porsche : ulubiony inżynier Hitlera / Karl Ludvigsen ; [tłumaczenie Grzegorz Siwek]. - Warszawa : Wydawnictwo RM, copyright 2017. - 431, [1] strona : ilustracje, fotografie, mapy, portrety ; 24 cm.
Bibliografia na stronach 421-423.
Uznawany za jednego z najwi─Ökszych konstruktor├│w XX wieku, dzia┼éaj─ůcych w przemy┼Ťle motoryzacyjnym, Ferdinand Porsche jest dzi┼Ť doskonale pami─Ötany jako tw├│rca znakomitych i popularnych pojazd├│w, takich jak Volkswagen Garbus czy samochody wy┼Ťcigowe Auto Union Grand Prix. Jednak┼╝e w swojej niezwyk┼éej karierze konstruktorskiej okaza┼é si─Ö r├│wnie wynalazczy i pomys┼éowy jako projektant pojazd├│w wojskowych i innej militarnej maszynerii. I tak┼╝e na tym polu zdecydowanie si─Ö wyr├│┼╝ni┼é osi─ůgni─Öciami. W istocie wielowymiarowy wk┼éad Porschego w rozw├│j techniki musi zdumiewa─ç. Niniejsze opracowanie autorstwa Karla Ludvigsena stanowi najpe┼éniejszy przewodnik po militarnych konstrukcjach firmowanych przez Ferdinanda Porschego. Porsche pracowa┼é na rzecz wojska przez ca┼ée pierwsze p├│┼éwiecze XX stulecia, od pierwszej dekady tego wieku, poprzez lata I wojny ┼Ťwiatowej, kiedy by┼é dyrektorem naczelnym firmy Austro-Daimler, nast─Öpnie w latach 20. i 30., gdy zaanga┼╝owa┼é si─Ö powa┼╝nie w projekty o charakterze konstrukcyjno-militarnym jako reprezentant wytw├│rni Merdedes-Benz i innych przedsi─Öbiorstw. Przez wszystkie lata II wojny ┼Ťwiatowej nale┼╝a┼é do grona czo┼éowych konstruktor├│w niemieckich, a Adolf Hitler zwraca┼é si─Ö wprost do niego, gdy zale┼╝a┼éo mu na broni, kt├│ra mog┼éa przechyli─ç na rzecz Wehrmachtu wynik zmaga┼ä na polach bitewnych.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349383 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
All copies are currently on loan: sygn. 325419 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 248548 (1 egz.)
Book
In basket
(Mundus : ludzie)
Opowie┼Ť─ç o ma┼éym pa┼ästwie i wielkich ambicjach.
Pali-pali, czyli "szybko, szybko", to podstawa kultury wsp├│┼éczesnej Korei Po┼éudniowej. ┼Ücigaj─ůc si─Ö z czasem i rozwijaj─ůc olbrzymie koncerny, ten niedu┼╝y kraj przeobrazi┼é si─Ö w gospodarcz─ů pot─Ög─Ö. Odpowiedzi na pytanie, jak mo┼╝na by┼éo osi─ůgn─ů─ç taki sukces, udziela autor, Frank Ahrens - ameryka┼äski dziennikarz, kt├│ry zosta┼é wiceprezesem Hyundai Motor Company. Emigrant z Zachodu, przez pryzmat najlepszej korea┼äskiej firmy motoryzacyjnej, przedstawia czytelnikom azjatycki ┼Ťwiat biznesu - bardzo oficjalny za dnia i wi─Öcej ni┼╝ swawolny w nocy. Biznesowy str├│j wraz z klapkami pod prysznic, firmowe imprezy z jedenastoma szklaneczkami alkoholu na g┼éow─Ö i uzale┼╝nienie od karaoke to tylko niekt├│re osobliwo┼Ťci perfekcyjnie funkcjonuj─ůcego konglomeratu. "Korea┼äczycy", pe┼éni trafnych i zabawnych spostrze┼╝e┼ä, rzucaj─ů ┼Ťwiat┼éo na kultur─Ö znan─ů niewielu mieszka┼äcom Europy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349489 (1 egz.)
Book
In basket
Na ok┼éadce: Historia, kt├│r─ů czyta si─Ö jak thriller. Jak wielkie ambicje prowadz─ů do wielkich afer.
Indeks.
Gdy we wrze┼Ťniu 2015 roku rozpocz─Ö┼éa si─Ö afera spalinowa zwi─ůzana z tzw. "czystym dieslem" Volkswagena, z dnia na dzie┼ä najwi─Ökszy producent samochod├│w na ┼Ťwiecie sta┼é si─Ö symbolem chciwo┼Ťci i k┼éamstwa. Klienci byli oburzeni, inwestorzy wpadli w panik─Ö, a firma musia┼éa stawi─ç czo┼éo widmu bankructwa.
Ksi─ů┼╝k─ů "Szybciej, wy┼╝ej, dalej" Jack Ewing zrywa kurtyn─Ö, kt├│r─ů pr├│bowano spu┼Ťci─ç na ten niebywa┼éy skandal. Opisuje d┼éug─ů drog─Ö Volkswagena od skromnego nazistowskiego "samochodu ludowego" a┼╝ po dni chwa┼éy - powstanie jednej z najbardziej presti┼╝owych globalnych marek, kt├│ra chlubi si─Ö ekologicznym wizerunkiem. Maluje te┼╝ ┼╝ywe portrety os├│b odpowiedzialnych za sukces koncernu, prezesa Ferdinanda Pi├źcha oraz dyrektora naczelnego Martina Winterkorna, stawiaj─ůc tez─Ö, i┼╝ to ich nienasycona ambicja zmusi┼éa pracownik├│w do si─Ögni─Öcia po nielegalne metody.
Ewing przedstawia mechanizm wielkiego skandalu: to, jak kultura "sukcesu za wszelk─ů cen─Ö" doprowadzi┼éa do jednego z najwi─Ökszych oszustw w dziejach biznesu, gro┼╝─ůcego wr─Öcz niewyobra┼╝alnymi konsekwencjami gospodarczymi. Przysz┼éo┼Ť─ç jednej z najpot─Ö┼╝niejszych firm ┼Ťwiata pozostaje niepewna, my za┼Ť mamy wyj─ůtkow─ů sposobno┼Ť─ç przyjrze─ç si─Ö historii wizerunkowej katastrofy Volkswagena.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351753 (1 egz.)
Audiobook
CD
In basket
Henry Ford [Dokument dźwiękowy] : prorok przemysłu / Piotr Napierała, Magdalena Czyż. - [Piaseczno] : Storybox.pl, copyright 2021. - 1 płyta audio (CD) (7 godz. 51 min) : zapis cyfrowy, stereo ; 12 cm.
Czas trwania: 7 godz. 51 min.
Czyta: Bartłomiej Ważny.
Nagranie w formacie mp3.
Genialny konstruktor, pionier masowej produkcji, a przede wszystkim przedsi─Öbiorca i wizjoner przemys┼éu motoryzacyjnego, kt├│ry d─ů┼╝y┼é do produkcji modelu auta idealnego na wszystkie warunki terenowe, a co najwa┼╝niejsze - taniego. Mierzy┼é wysoko i mawia┼é, ┼╝e ,,niewielki sukces, kt├│ry mo┼╝na odnie┼Ť─ç szybko oraz bez wi─Ökszego wysi┼éku, nie jest wiele wart".
To w┼éa┼Ťnie on jako pierwszy wprowadzi┼é w swoich fabrykach najpierw 8-godzinny dzie┼ä pracy, a nast─Öpnie - dzie┼ä wolny w sobot─Ö. Co┼Ť, co dzi┼Ť wydaje si─Ö nam regu┼é─ů, w latach 20. ubieg┼éego wieku konkurencja okre┼Ťla┼éa mianem zamachu na dobre zwyczaje. W istocie by┼é to pocz─ůtek rewolucji, kt├│ra zmieni┼éa ┼╝ycie szeregowych pracownik├│w na lepsze. Z tej biografii dowiecie si─Ö tak┼╝e wielu ciekawostek, mi─Ödzy innymi: - jak na pocz─ůtki Forda w biznesie wp┼éyn─Ö┼éa kolej i fascynacja zegarkami; - w jaki spos├│b w ci─ůgu 6 lat pracy nad modelem T skr├│cono czas realizacji pojedynczego egzemplarza z 12 i p├│┼é godziny do 93 minut; - dlaczego Ford ceni┼é polskich pracownik├│w; - dlaczego w pierwszych modelach ameryka┼äskich samochod├│w nie montowano kierownicy po lewej stronie; - co ┼é─ůczy Henry'ego Forda z Jeffem Bezosem; - w jaki spos├│b nasz bohater wspiera┼é osoby niepe┼énosprawne. - gdzie powsta┼é kompleks fabryczny zwany ,,Fordlandi─ů" i dlaczego ten projekt ostatecznie zako┼äczy┼é si─Ö pora┼╝k─ů; - czy to prawda, ┼╝e Ford utrzymywa┼é dobre stosunki z Adolfem Hitlerem, a w gabinecie tego ostatniego mo┼╝na by┼éo znale┼║─ç dowody na poparcie tej tezy; - w jakim stopniu samochody i fabryki Forda uratowa┼éy przemys┼é Zwi─ůzku Radzieckiego w okresie 20-lecia mi─Ödzywojennego; - kto by┼é pomys┼éodawc─ů brykietu drzewnego i dlaczego w salonach samochodowych Ford Motor Company lansowano mod─Ö na rodzinne grillowanie.
Z tej biografii dowiecie si─Ö tak┼╝e wielu ciekawostek, mi─Ödzy innymi: jak na pocz─ůtki Forda w biznesie wp┼éyn─Ö┼éa kolej i fascynacja zegarkami; w jaki spos├│b w ci─ůgu 6 lat pracy nad modelem T skr├│cono czas realizacji pojedynczego egzemplarza z 12 i p├│┼é godziny do 93 minut; dlaczego Ford ceni┼é polskich pracownik├│w; dlaczego w pierwszych modelach ameryka┼äskich samochod├│w nie montowano kierownicy po lewej stronie; co ┼é─ůczy Henry'ego Forda z Jeffem Bezosem; w jaki spos├│b nasz bohater wspiera┼é osoby niepe┼énosprawne; gdzie powsta┼é kompleks fabryczny zwany ,,Fordlandi─ů" i dlaczego ten projekt ostatecznie zako┼äczy┼é si─Ö pora┼╝k─ů; czy to prawda, ┼╝e Ford utrzymywa┼é dobre stosunki z Adolfem Hitlerem, a w gabinecie tego ostatniego mo┼╝na by┼éo znale┼║─ç dowody na poparcie tej tezy; w jakim stopniu samochody i fabryki Forda uratowa┼éy przemys┼é Zwi─ůzku Radzieckiego w okresie 20-lecia mi─Ödzywojennego; kto by┼é pomys┼éodawc─ů brykietu drzewnego i dlaczego w salonach samochodowych Ford Motor Company lansowano mod─Ö na rodzinne grillowanie.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. T 21579 (1 egz.)
Book
In basket
Iacocca : autobiografia / Lee A. Iacocca, William Nowak ; przekład Agata Gębska, Witold Matuszyński. - Warszawa : Studio Emka, 2018. - 482 strony, [16] stron tablic : ilustracje, fotografie ; 18 cm.
Tytuł oryginału: "Iacocca : An Autobiography", 1984.
Ksi─ů┼╝ka powsta┼éa dzi─Öki wsparciu i we wsp├│┼épracy z Towarzystwami Biznesowymi SA
Kiedy Lee Iacocca z Williamem Novakiem, nam├│wieni przez Wydawnictwo Bantam Dell, zasiedli do pisania "Autobiografii" nie mogli si─Ö spodziewa─ç, ┼╝e owoc ich pracy okrzykni─Öty zostanie bestsellerem, "kt├│ry tworzy histori─Ö" (nie tylko Ameryki). ┼╗e ksi─ů┼╝ka napisana na pocz─ůtku lat osiemdziesi─ůtych ubieg┼éego stulecia b─Ödzie wiele lat p├│┼║niej r├│wnie aktualna i czytelniczo atrakcyjna jak w ich czasach.
W gruncie rzeczy jest to tylko opowie┼Ť─ç o dziecku w┼éoskich imigrant├│w, kt├│ry pilnie si─Ö uczy┼é i ci─Ö┼╝ko pracowa┼é, kt├│ry odni├│s┼é kilka olbrzymich sukces├│w i prze┼╝y┼é kilka olbrzymich rozczarowa┼ä, lecz w efekcie ┼Ťwietnie sobie poradzi┼é, bo przej─ů┼é od rodzic├│w i nauczycieli proste, uniwersalne warto┼Ťci i mia┼é to wielkie szcz─Ö┼Ťcie, ┼╝e urodzi┼é si─Ö w Ameryce. Takie ksi─ů┼╝ki zazwyczaj nie ustanawiaj─ů rekord├│w popularno┼Ťci. A tej si─Ö uda┼éo.
A rzecz do┼Ť─ç typowa, opisuj─ůca kolejny przypadek cz┼éowieka sukcesu, kt├│ry zaczynaj─ůc od zera osi─ůgn─ů┼é szczyt kariery i finansowego powodzenia tak jak kiedy┼Ť Carnegie, Rockefeller, Morgan czy Sloan a dzi┼Ť Gates, Jobs czy Welch. Cho─ç chyba jednak Iacocca by┼é postaci─ů barwniejsz─ů, cz┼éowiekiem stoj─ůcym bardzo blisko zwyk┼éych ludzi, a przy tym obdarzonym charyzm─ů, uporem i niezwyk┼éymi talentami przyw├│dczymi. No i dzia┼éaj─ůcym w bran┼╝y samochodowej, bezgranicznie w niej zakochanym, dla przyt┼éaczaj─ůcej wi─Ökszo┼Ťci ludzi, szczeg├│lnie m─Ö┼╝czyzn, zdecydowanie najatrakcyjniejszej z bran┼╝. Ksi─ů┼╝ka napisana zajmuj─ůco, "z biglem", wartko - taka dobra w czytaniu, ale i daj─ůca do my┼Ťlenia - w├│wczas i dzi┼Ť.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 354778 (1 egz.)
Book
In basket
Samochody z ┼╗erania 1951-1977 / Marek Kuc. - Wydanie pierwsze (dodruk). - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i ┼ü─ůczno┼Ťci, 2020. - 119, [1] strona : fotografie ; 25 cm.
Bibliografia na stronach 119-[120].
Bogato ilustrowana ksi─ů┼╝ka po┼Ťwi─Öcona prototypom oraz samochodom seryjnym produkowanym i montowanym w pocz─ůtkowym okresie dzia┼éalno┼Ťci Fabryki Samochod├│w Osobowych na ┼╗eraniu w latach 1951-1977. Podano szczeg├│┼éy ich powstania, dzieje rozwoju konstrukcji i podstawowe dane techniczne produkowanych samochod├│w. Zamieszczono r├│wnie┼╝ wiele archiwalnych, dotychczas niepublikowanych zdj─Ö─ç opisywanych pojazd├│w.
Zaprezentowano m.in. nast─Öpuj─ůce samochody: FSO Warszawa, FSO Syrena, Polski Fiat 125p, Polski Fiat 128 Sport Coupe/128 3P, Polski Fiat 131p, Polski Fiat 132p, Zastava 1100p/1100 Mediteran oraz prototypy FSO (np. Warszawa Ghia, Warszawa 210, Syrena Sport, Syrena Kombi, Syrena 110, Syrena 607, Polski Fiat 125p Coupe, FSO 1300 Coupe, FSO Ogar LS).
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 364152 (1 egz.)
Book
In basket
Autobusy z Sanoka 1950-2013 / Marek Kuc. - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i ┼ü─ůczno┼Ťci, 2015. - 172, [2] strony, [1] karta tablic z┼éo┼╝ona luzem : ilustracje ; 25 cm.
Bibliografia na stronie [174].
Bogato ilustrowana ksi─ů┼╝ka po┼Ťwi─Öcona autobusom (a tak┼╝e przyczepom osobowym) produkowanym w latach 1950-2013 w sanockiej fabryce nazwanej pocz─ůtkowo Sanock─ů Fabryk─ů Wagon├│w "Sanowag", od roku 1958 nosz─ůcej nazw─Ö Sanocka Fabryka Autobus├│w "Autosan", a od roku 1991 - Autosan S.A. Opisano zar├│wno po┬şjazdy produkowane seryjnie, jak i prototypowe, kt├│rych w omawianym okresie powsta┼éo ┼é─ůcznie w sanockiej fa┬şbryce prawie 110 tys.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 333721 (1 egz.)
Book
In basket
Samochody z ┼╗erania 1978-2011 / Marek Kuc. - Wydanie 1. - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i ┼ü─ůczno┼Ťci, 2020. - 137, [3] strony : fotografie, ilustracje ; 25 cm.
Bibliografia, netografia na stronie 137.
Druga cz─Ö┼Ť─ç bogato ilustrowanej dwutomowej ksi─ů┼╝ki po┼Ťwi─Öconej pojazdom produkowanym w Fabryce Samochod├│w Osobowych w Warsza┬şwie od 1978 do 2011 roku.
Opisano samochody produkowane seryjnie, montowane oraz proto┬ştypy. W drugiej cz─Ö┼Ťci uj─Öto nast─Öpuj─ůce pojaz┬şdy: Polski Fiat 125p/FSO 1500 (r├│┼╝ne odmiany i prototypy), FSO Polonez (r├│┼╝ne odmiany i pro┬ştotypy), Fiat Ritmo, Opel Astra F (I), Daewoo Tico, Daewoo Espero, Daewoo Lanos, Daewoo Nubira, Daewoo Leganza, Daewoo Matiz, Da┬şewoo Tacuma i Chevrolet Aveo oraz prototypy FSO (m.in. mikrobus wycieczkowy; Analog; Wars; BR-83, 85 i 87) i modele samochod├│w rozpatry┬şwanych jako pojazdy licencyjne lub montowane. Uwzgl─Ödniono histori─Ö powstania i rozw├│j kon┬şstrukcji oraz podstawowe dane techniczne. Opis ka┼╝dego pojazdu zilustrowano wieloma zdj─Öcia┬şmi, cz─Östo dotychczas niepublikowanymi.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 364153 (1 egz.)
Book
In basket
Samochody z Lublina 1951-2014 / Marek Kuc. - Wydanie pierwsze (dodruk). - Warszawa : Wydawnictwa Komunikacji i ┼ü─ůczno┼Ťci, 2019. - 123, [1] strona : fotografie ; 25 cm.
Bibliografia, netografia na stronach 123-[124].
Bogato ilustrowana ksi─ů┼╝ka po┼Ťwi─Öcona pojazdom produkowanym w lubelskiej fabryce samochod├│w od 1951 roku. Opisano zar├│wno pojazdy produkowane seryjnie, jak i prototypowe, podaj─ůc szczeg├│┼éy ich powstania, dzieje rozwoju i podstawowe dane techniczne produkowanych samochod├│w. Przybli┼╝ono tak┼╝e plany zakup├│w licencji oraz przedstawiono wsp├│┼éprac─Ö z innymi producentami nad wsp├│lnym konstruowaniem samochod├│w dostawczych. Zamieszczono r├│wnie┼╝ wiele archiwalnych, dotychczas niepublikowanych zdj─Ö─ç.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 364154 (1 egz.)
Book
In basket
Polskie samochody osobowe z lat PRL : produkcja seryjna / Tomasz Szczerbiński. - Czerwonak : Wydawnictwo Vesper, 2017. - 347, [5] stron : ilustracje, faksymilia, fotografie ; 29 cm.
Polskie samochody osobowe lat PRL to chluba naszego niegdy┼Ť pr─Ö┼╝nego przemys┼éu motoryzacyjnego; spe┼éniaj─ůce si─Ö marzenia setek tysi─Öcy Polak├│w; przedmiot presti┼╝u spo┼éecznego; impuls do rozwoju turystyki, pierwsze wakacje nad morzem lub w g├│rach, pierwszy wyjazd zagraniczny do zaprzyja┼║nionego NRD, Czechos┼éowacji lub s┼éonecznej Bu┼égarii; towar eksportowy ze znaczkiem ÔÇ×Made in PolandÔÇŁ; codzienno┼Ť─ç nas wszystkich. Dziesi─ůtki powod├│w, dlaczego wspominamy Warszawy, Syreny, Mikrusy, Polskie Fiaty czy ekskluzywnego w swoim czasie Poloneza. Dziesi─ůtki nostalgicznych wspomnie┼ä czas├│w, by─ç mo┼╝e niezbyt doskona┼éych pod wieloma wzgl─Ödami, ale posiadaj─ůcych sw├│j mi┼éy koloryt dnia codziennego iÔÇŽ niecodziennego, gdy stawali┼Ťmy si─Ö posiadaczami samochodu. Czasami pierwszego w historii rodziny. Polski przemys┼é samochodowy produkowa┼é setki tysi─Öcy aut osobowych r├│┼╝nych typ├│w i r├│┼╝nego przeznaczenia. Warszawy i Polskie Fiaty 125p powstawa┼éy g┼é├│wnie dla urz─Öd├│w i instytucji pa┼ästwowych. Samochodami ÔÇ×dla KowalskiegoÔÇŁ by┼éy Syreny, Mikrusy i nasz sztandarowy w├│z ludowy, Polski Fiat 126p. Opr├│cz tego nasze fabryki opuszcza┼éy jeszcze inne samochody osobowe, czy to produkowanych, czy tylko montowanych w naszym kraju.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 349286 (1 egz.)
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Baza regionalna "Bibliografia Wojew├│dztwa Opolskiego" zawiera opisy bibliograficzne zawarto┼Ťci ksi─ů┼╝ek i artyku┼é├│w z czasopism dotycz─ůcych w swej tre┼Ťci Opolszczyzny (jej historii, przyrody, gospodarki, polityki, nauki, o┼Ťwiaty, kultury itd.). Jest tworzona w Wojew├│dzkiej Bibliotece Publicznej w Opolu. Prowadzona jest na bie┼╝─ůco od 1988 roku.

Baza jest cz─Ö┼Ťci─ů og├│lnopolskiego systemu bibliografii regionalnych, kt├│re pe┼éni─ů funkcj─Ö uzupe┼éniaj─ůc─ů w odniesieniu do narodowych wykaz├│w publikacji. Rejestruje materia┼éy publikowane w prasie og├│lnopolskiej, regionalnej i lokalnej, ksi─ů┼╝ki i ich fragmenty, mapy itp. Czynnikiem decyduj─ůcym o doborze jest warto┼Ť─ç materia┼éu informacyjnego.

Roczniki "Bibliografii Wojew├│dztwa Opolskiego" za lata 1980-1990 zosta┼éy wydane drukiem i s─ů udost─Öpnione w Opolskiej Bibliotece Cyfrowej.


Czytelnicy mog─ů pos┼éugiwa─ç si─Ö nast─Öpuj─ůcymi kryteriami wyszukiwawczymi: tytu┼é atyku┼éu, autor, temat, tytu┼é czasopisma.

Wyniki wyszukiwania mo┼╝na zaw─Özi─ç u┼╝ywaj─ůc faset, znajduj─ůcych sie z boku listy.

Wyszukane opisy bibliograficzne mo┼╝na pobra─ç i zapisa─ç w postaci zestawienia alfabetycznego.