Form of Work
Książki
(15)
Poezja
(13)
Muzyka
(1)
Proza
(1)
Status
available
(13)
only on-site
(3)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(13)
Czytelnia BG
(3)
Author
Podsiadło Jacek (1964- )
(3)
Sztyma Marianna (1973- )
(2)
Baczewski Marek Krystian Emanuel (1964- )
(1)
Biedrzycki Miłosz (1967- )
(1)
Gutorow Jacek (1970- )
(1)
Jakubowska-Fijałkowska Genowefa (1946- )
(1)
Kałuża Anna (1977- )
(1)
Kaźmierczak Grzegorz (1964- )
(1)
Kornhauser Jakub (1984- )
(1)
Lech Joanna (1984- )
(1)
Lisowski Krzysztof (1954- )
(1)
Popoff Andreas
(1)
Próchniak Paweł (1966- )
(1)
Rybicki Robert (1976- )
(1)
Siwczyk Krzysztof (1977- )
(1)
Zawada Filip (1975- )
(1)
Zechenter Katarzyna
(1)
Śliwka Krzysztof (1967- )
(1)
Year
2020 - 2022
(1)
2010 - 2019
(13)
2000 - 2009
(1)
Time Period of Creation
2001-
(15)
1901-2000
(4)
1989-2000
(3)
1945-1989
(2)
Country
Poland
(15)
Language
Polish
(14)
Demographic Group
Literatura polska
(14)
Genre/Form
Wiersze
(13)
Autograf
(1)
Miniatura literacka polska
(1)
Proza poetycka
(1)
16 results Filter
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 16)
Na książce wyłącznie pseudonim autora. Nazwa autora: Marek Kowalik.
Marek Krystian Emanuel Baczewski to poeta, prozaik, krytyk literacki. Różne źródła podają różne daty jego urodzenia (od 1963 do 1967). Jego prawdziwe nazwisko to Marek Kowalik. Felietonista pisma "Opcje" oraz internetowej Witryny Czasopism, tworzył również słuchowiska radiowe. Publikuje pod pseudonimem złożonym z nacechowanych religijnie imion oraz nazwy przedwojennej lwowskiej fabryki wódek. Mieszka w Zawierciu.
Laureat nagrody poetyckiej w pierwszej edycji konkursu im. R.M. Rilkego, organizowanego przez sopockie czasopismo "Topos" (1997). Laureat konkursu "Tyska Zima Poetycka" w 2003, w wyniku którego opublikowany został tomik "Antologia wierszy nieśmiałych". W maju 2007 roku nominowany do Nagrody Literackiej Gdyni za książkę "Morze i inne morza".
Pomimo to Baczewskiego można uznać za jednego z najbardziej niedocenionych poetów współczesnych. W posłowiu do obszernego wyboru wierszy "Fortepian i jego cień", Krzysztof Siwczyk za przyczynę tego stanu rzeczy uznaje fundamentalną niemożność oswojenia tych wyrafinowanych wierszy, gdzie "erudycja autora idzie w parze ze zjawiskowym poczuciem absurdu tego, co określamy mianem erudycji".
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351890 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 17)
Układając wybór wierszy Miłosza Biedrzyckiego, brałam pod uwagę to, że mam do czynienia z autorem eksponującym w swoich tekstach cielesny, ostentacyjnie percepcyjny związek podmiotu z otoczeniem. Percepcyjna aktywność podmiotu najczęściej kumuluje się w intensywności i zagadkowości frazy, co sprawia, że w tych utworach „chemia nagłego zdarzenia” daje o sobie szczególnie mocno znać. Obie kategorie, intensywność i zagadkowość, nadają z kolei wierszom Biedrzyckiego niebywałego wprost charakteru żywiołowości, dzięki któremu stają się one rodzajem eksperymentu z ludzkimi możliwościami zmysłowymi.
Dlatego, choć zbiór podzieliłam na kilka części, w ramach których można dowodzić cykliczności i stałości problemów podejmowanych przez poetę, prawie wszystkie tu zebrane wiersze łączy zasada szeroko rozumianej „postrzeżeniowości”. Umożliwia ona podmiotowi tych utworów dostęp do świata materii, fizycznych cząsteczek, przepływu energii. Jakby wbrew od dawna formułowanym twierdzeniom, że świat został zamieniony w obraz, w kompozycjach Biedrzyckiego świat daje się zmysłowo postrzegać, jest „na dotyk”, słuch, zapach, blisko i namacalnie. (Z posłowia „Wszystkie te ziemie” Anny Kałuży)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351889 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 134)
Jacek Gutorow – autor wierszy, tłumacz, eseista. "Rok bez chmur" jest jego siódmym tomem poetyckim. Mieszka w Opolu.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351886 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 40)
"W nowych wierszach Genowefa Jakubowska-Fijałkowska rozbudowuje ascetyczne wersy w wibrujące, jazzowe frazy i wciąż bez przebierania w słowach przedstawia rzeczywistość bez obłaskawień i lirycznego balastu. Po lekturze tych trzydziestu dziewięciu wierszy, jak po wysokiej gorączce, dokonała się we mnie przemiana i zarażona na chwilę jaskrawością widzenia z trudnością wyszłam na ulicę spokojnego, angielskiego miasteczka. Motywy miłości, umierania, szaleństwa, choroby, zmagania się z egzystencją poetka ukazuje przejmująco i z ekspresją, z całym dobrodziejstwem i przekleństwem języka potocznego. "Performance" to najbardziej intensywna i odważna książka poetycka napisana przez kobietę w ostatniej dekadzie". (W. Grzegorzewska, recenzja z okładki)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 352103 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 88)
Grzegorz Kaźmierczak (ur. 1964[1] w Bydgoszczy) – polski poeta, wokalista i autor tekstów zespołu Variété oraz producent muzyczny.
Ukończył filologię polską na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego[potrzebny przypis]. Współzałożył zespół Variété. Debiutował z grupą na Festiwalu w Jarocinie w 1984 roku, zdobywając wyróżnienie, a przez kolejne lata wiele innych nagród m.in. nagrodę główną, nagrodę publiczności, dziennikarzy i prezydenta miasta Jarocina. Variété wydało 9 płyt długogrających, a Kaźmierczak 4 tomiki wierszy. Zespół grał w wielu krajach Europy, Rosji i w USA. W roku 2007 nagrał swoją szóstą płytę w Nowym Yorku. Kaźmierczak jest współzałożycielem kilku studiów nagraniowych. Uczestniczył jako realizator i producent w nagraniu albumów wielu wykonawców. Jest laureatem nagród indywidualnych i zespołowych. W środowisku muzycznym uważany za jednego z najlepszych tekściarzy muzycznych w kraju. W roku 2010 powstał film dokumentalny Variété – muzyka bez końca w reżyserii Darka Landowskiego. Mieszka na Sycylii.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351884 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 106)
Nagroda Poetycka im. Wisławy Szymborskiej (2016).
Jakub Kornhauser odnawia język, którym posługujemy się do opisu świata. Za pomocą statycznych opisów, stanowiących ważną część "Drożdżowni", przedstawia świat pełen niepokoju, jakby przed katastrofą. Zwykłe czynności, przedmioty, znaczenia ujęte są w pełen dramatyzmu obrazek, który tylko pozornie wydaje się spójny. Zawarta w nich energia przypomina poruszoną linię z obrazów Chaima Soutine’a, Paula Klee, Egona Schielego, na których często powołuje się autor.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 339644 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 23)
"Nawroty" Joanny Lech to pozycja dla tych, którzy w poezji cenią nastrojowość, natchnienie i liryzm.
Spiętrzona metaforyka, atmosfera złego snu, atrybuty kojarzące się z negatywnością - rozkładem, rozpadem, pęknięciem - powracają w tych wierszach jak natrętny refren. Joanna Lech do opisu świata i bycia w świecie używa słów kojarzących się z organicznością, chorobą, ciałem. Nagromadzone ponure "szpitalne" obrazy pokazują stan wiecznego rozdarcia i bólu, świat jest tu pokazany jako permanentna umieralnia. Powtarzalność metaforyki ma powodować uczucie przesytu i znużenia. Tytuł tomu doskonale wpisuje się w poetykę tych wierszy.
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351888 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 71)
Krzysztof Lisowski (ur. w 1954 r.), poeta, krytyk literacki, eseista, prozaik, tłumacz, autor wierszy dla dzieci, redaktor i współpracownik pism literacko-społecznych (m.in. „Krakowa”, „Nowych Książek”). Członek Stowarzyszenia Pisarzy Polskich i PEN-Clubu. Wykładowca w szkole „creative writing” Uniwersytetu Jagiellońskiego. Od 1975 r. opublikował blisko 30 książek. Ostatnio: Wiersze i między wierszami (2009), Greckie lustro (2011), Nicości, znikaj (2011), Czarne notesy (2012). Mieszka w Krakowie.
Bawi mnie poszukiwanie formy (bardziej pojemnej – jak mawiał Mistrz Miłosz) i czasem zastanawiam się, jak to u mnie z tym było od debiutu w 1975 r.: kiedyś wiersz przeciętnej objętości, zestaw haiku, błysków obrazu, epifanii; różne cykle, niewielkie prozy liryczne, teraz poematy pisane „prozą” lub w formie zestawień wersetów (pogodny psalm /?/ jak w Traktacie o niekonieczności), ale przecież równie istotna była/jest treść, myśl – tu dociekania na temat tożsamości, przemian w czasie, okrutnych i pięknych wtajemniczeń, którym podlegamy. (Krzysztof Lisowski)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351885 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 163)
"(…) Jest świat, którego sens rozmydla się w ckliwych konsolacjach lub – przeciwnie – więźnie w błocie agresywnych ideologii. I jest poezja Podsiadły – gniewna i uczciwa, naznaczona tkliwością, wyrzekająca się przemocy, zestrojona z istnieniem, miłośnie wirtuozerska, wierna sobie i swojej niezgodzie na "rozpad, rozkład, zanik"." (Paweł Próchniak)
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 22799 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. 22798 Ś (1 egz.)
Book
In basket
Podwójne wahadło / Jacek Podsiadło. - Wydanie I. - Poznań : Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury, copyright 2020. - 48, [4] strony ; 21 cm.
(Biblioteka Poezji Współczesnej t. 207)
Tym razem Jacek Podsiadło – poeta na poły już legendarny, popularny w kraju i za granicą autor licznych tomów poetyckich oraz utworów prozatorskich i felietonów, publikowanych w najważniejszych polskich czasopismach literackich – oferuje zbiór swoiście historyczny. Nie pod kątem języka: ten jest otwarty, śmiały, współczesny, czerpie pełnymi garściami z różnych rejestrów, nie stroniąc także od archaizującej swady, równoważonej giętką potocznością. Jego historyczność wypływa z poruszanych tematów: mamy więc wspomnienia dawnych lektur, być może odświeżanych po latach (wśród nazwisk przewijają się nie tylko Cervantes czy Tołstoj, ale i Lucylla Pszczołowska, filolożka studiowana przez kolejne pokolenia adeptów i adeptek polonistyki), reminiscencje przeszłości prywatnej (w tym – tej pisanej wierszem) i zbiorowej (co działo się przed Chrystusem? O czym się wtedy pisało? Dlaczego zbladły zdjęcia ofiar Holokaustu? Gdzie się podziały synagogi?), a nawet wspomnienia znajomych bliższych i dalszych, pokrewnych lub obcych literacko: Julii Hartwig, Tomasza Pułki. Przez składające się na ten zbiór (świetne) utwory przepływa też gdzieś refleksja nad miejscem samego poety we współczesnym świecie i teraźniejszym języku, poety odmawiającego litanię do stałych związków, wyznaczających jego miejsce w zmiennej przestrzeni.
This item is available in 2 branches. Expand the list to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 23529 ŚM (1 egz.)
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. 23528 Ś (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Czytelnia BG
Copies are only available in the library: sygn. 21831 Ś (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 15)
Na książce także pseudonim autora: "Ryba".
Robert „Ryba” Rybicki, ur. w 1976 r., poeta, recenzent, happener, były redaktor Pisma Artystycznego „Plama” (Rybnik) i tygodnika „Nowy Czas” (Londyn), obecnie redaktor „re:presji” (Katowice). Autor książek z wierszami: Epifanie i katatonie (2003), Motta robali (2005) i Stos gitar (2009). Mieszka w Rybniku.
Rybicki robi bardzo dużo, aby kompletnie zniechęcić swojego czytelnika do lekturowej empatii. Raz po raz szykanuje percepcję odbiorcy, chociażby przez radykalne zerwania narracji, wprowadzanie elementów onomatopeicznych, zabawy czcionką, inkrustowanie didaskaliami każdego wiersza, który chociażby na moment zastyga jako trybuna, z której przemawia logika. W tym sensie mamy do czynienia z tekstem będącym w permanentnej progresji względem założonych na niego, komunikacyjnych wnyków. Oczywiście, wiersz jako komunikat, modernistyczny szyfrant tego, co świadome i nie, jest uprawiany przez poetę z równą łatwością, jak ściśle hermetyczne zapisy z dna „Czaszki Bogga”, jak brzmi jeden z tytułów. Gdyż poza wysokoprocentowym koncentratem z literackich awangard, w „Gramie, mózgu” mamy również do czynienia z próba wynalezienia mowy, którą mógłby potencjalnie gaworzyć Bóg, gdyby istniał jako byt oralny. (z recenzji Krzysztofa Siwczyka)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 351887 (1 egz.)
Book
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej / WBP i CAK ; 002)
"„Dżajfa & Gibana” – sam tytuł jest tu, jak dla mnie, fantazyjnym i jakże przy tym życiowym poematem, którego nie sposób przeoczyć – to wybór wierszy z wydanych do tej pory sześciu książek Krzysztofa Śliwki (ur. 1967), plus garść tekstów nowych, znanych jedynie częściowo z publikacji w tak zwanej prasie literackiej. Poezja Krzysztofa Śliwki od pierwszej lektury zwraca uwagę swoją – trudno chyba o precyzyjniejsze słowo – podwójnością. Z jednej strony mamy tu do czynienia z żywiołowością a la Franciszek Villon i bitnicy, z nurtem pikarejskiej błazenady, mitem – przynajmniej poetycko spełnionym – marzenia o ciągłym ruchu, podróży, byciu w drodze – z drugiej strony natomiast widać jak gdyby – tak bym to nazwał – Horacjańskie dążenie do zachowania umiaru, spokoju w każdej przytrafiającej się – i opisywanej – sytuacji.Zaskakujący musi więc być – i jest, o czym mówił przywoływany tu już na początku wiersz […] – bohater liryczny tej poezji, w którym czytelnik raz po raz widzi: a to żonglującego z humorem własnymi i świata nastrojami podróżnika, picaro, szelmę i nicponia z klasycznej powieści łotrzykowskiej, a to niemalże epikurejskiego, czy nawet taoistycznego mędrca, który za Lao-tsy (u Śliwki: Lao-Cy) powtarza: „Rządź wielkim krajem, jakbyś smażył małą rybkę”. Co można przełożyć zapewne i na taką mądrość: „Pisz wielką poezję, jakbyś smażył małą rybkę”. Łatwe? Nie bardzo. A jednak to właśnie Krzysztof Śliwka z powodzeniem od lat już blisko dwudziestu robi." (Jakub Winiarski)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 348054 (1 egz.)
Book
Music
CD
In basket
(Biblioteka Poezji Współczesnej ; t. 133)
Książka z dedykacją Autora.
"„Nie wiem, jak nazywają się te kwiaty” to mimo wszystko afirmacja nierozumienia: wyrażana począwszy od tytułu, poprzez motto z książki zapomnianego autora (bo przecież łatwiej zapamiętuje się okładki, ewentualnie numery stron) i wreszcie przez samą opowieść oraz odsłaniane dzięki niej przeżycia, które składają się na w zasadzie niedefiniowalną całość. Jak to dobrze, że jest ktoś, kto potrafi powiedzieć, że bezsilność to przestrzeń, w której można nauczyć się żyć. Bez niepotrzebnego szamotania się, napinania, wymagania od siebie wielkich rzeczy, ze spokojem zajmując się tym, co jest aktualnie możliwe. Książka, której forma waha się między zbiorem aforyzmów, cyklem poematów prozą a mini-powieścią. Dominują dwa wątki: rozejścia się z żoną(porozumiewającą się z narratorem za pomocą karteczek przyklejanych do lodówki) i pracy zarobkowej w Wielkiej Brytanii (ale bez polonijnej martyrologii). Ważnymi postaciami są syn narratora oraz kolega z pracy (Wietnamczyk), obaj zadają pytania „nie z tej ziemi”, na które udziela się odpowiedzi pięknych i nieoczywistych, zgodnie z zasadą, że „prosta filozofia jest wyznacznikiem zdrowego i przemyślanego w niemyśleniu postępowania, które doprowadza nas do celu, w przeciwieństwie do innych filozofii, które wyprowadzają nas na manowce”. Poznajemy też „kuzynkę kumpla”, profesjonalną tancerkę go-go, przewrażliwionego wuja Sławka oraz przybysza z obcej planety, piszącego raporty do swojego dowództwa. Obok tych wszystkich atrakcji niebagatelną zaletę stanowi zmysł obserwacyjny narratora, nieustannie zaciekawionego światem, nigdy nie sprowadzanym do poziomu „zwykłości”. Do publikacji dołączona została płyta hiphopowa z utworami Zawady (co ciekawe, nie zostały na niej wykorzystane teksty z książki), jego autorstwa są też ilustracje, tzw. "ziemniaki"." (Ilona Klimek)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 367809 (1 egz.)
No cover
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
No availability information: sygn. 373283
Authority data
Biblioteka Poezji Współczesnej (Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury) (hasło formalne)
Nieużywane formy hasła: Biblioteka Poezji Współczesnej - Wojewódzka Biblioteka Publiczna i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu ; Biblioteka Poezji Współczesnej - WBPiCAK
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Baza regionalna "Bibliografia Województwa Opolskiego" zawiera opisy bibliograficzne zawartości książek i artykułów z czasopism dotyczących w swej treści Opolszczyzny (jej historii, przyrody, gospodarki, polityki, nauki, oświaty, kultury itd.). Jest tworzona w Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Opolu. Prowadzona jest na bieżąco od 1988 roku.

Baza jest częścią ogólnopolskiego systemu bibliografii regionalnych, które pełnią funkcję uzupełniającą w odniesieniu do narodowych wykazów publikacji. Rejestruje materiały publikowane w prasie ogólnopolskiej, regionalnej i lokalnej, książki i ich fragmenty, mapy itp. Czynnikiem decydującym o doborze jest wartość materiału informacyjnego.

Roczniki "Bibliografii Województwa Opolskiego" za lata 1980-1990 zostały wydane drukiem i są udostępnione w Opolskiej Bibliotece Cyfrowej.


Czytelnicy mogą posługiwać się następującymi kryteriami wyszukiwawczymi: tytuł atykułu, autor, temat, tytuł czasopisma.

Wyniki wyszukiwania można zawęzić używając faset, znajdujących sie z boku listy.

Wyszukane opisy bibliograficzne można pobrać i zapisać w postaci zestawienia alfabetycznego.