Form of Work
E-booki
(18)
Legimi
(18)
Ksi─ů┼╝ki
(3)
Status
available
(3)
Branch
Wypożyczalnia Główna
(3)
Author
Baczewski Marek K.E
(7)
Adam Kaczanowski
(3)
K─Öder Cezary K
(2)
K─Öder Konrad C
(2)
Baczewski Marek Krystian Emanuel (1964- )
(1)
Gerszberg Tomasz (redaktorzy)
(1)
Justyna Budzik
(1)
Kracht Christian (1966- )
(1)
K─ůcka Eliza
(1)
Mackiewicz Paweł
(1)
Mackiewicz Pawe┼é (1980- )
(1)
Stroińska Dorota
(1)
Tomicki Grzegorz
(1)
Year
2010 - 2019
(21)
Country
Poland
(21)
Language
Polish
(21)
Subject
Krytyka literacka polska
(1)
Subject: time
1901-2000
(1)
2001-
(1)
Genre/Form
Opowiadanie polskie
(1)
Poezja polska
(1)
Powie┼Ť─ç szwajcarska
(1)
21 results Filter
Book
In basket
Bajki Baczewskiego / Marek K. E. Baczewski. - Katowice : Wydawnictwo FA-art, 2012. - 187, [5] s. ; 20 cm.
"Pisarstwo Baczewskiego jest pe┼éne paradoks├│w. Zdaje si─Ö bezceremonialne, dosadne, ale jednocze┼Ťnie - w tych samych utworach - zdradza imponuj─ůc─ů erudycj─Ö autora. Baczewski jest, czy te┼╝ chce by─ç, dziedzicem klasycznych i nowoczesnych arcypoet├│w, a przy tym wyst─Öpuje jako dziecko swych czas├│w, w kt├│rych dosz┼éo do spektakularnej dewaluacji humanistycznej i artystowskiej tradycji. Baczewski zmaga si─Ö w swojej ksi─ů┼╝ce z dziedzictwem racjonalnej, spekulatywnej, dialektycznej filozofii, zestawia j─ů z narracyjn─ů logik─ů bajki, wyko┼Ťlawia i doprowadza do absurdu, ujawnia jej (filozofii) konwencjonalno┼Ť─ç, ale te┼╝ÔÇŽ poetycki walor. Bo te┼╝ pora┼╝ki filozofii (jej ograniczenia albo jej szale┼ästwa) okazuj─ů si─Ö wygran─ů literatury." (Krzysztof Uni┼éowski)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 325706 (1 egz.)
Book
In basket
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 315948 (1 egz.)
Book
In basket
Indeks.
"Dostajemy do r─Öki zbi├│r recenzji i szkic├│w Paw┼éa Mackiewicza dokumentuj─ůcych z jednej strony list─Ö jego lektur bie┼╝─ůcych (a czyta rzeczy bardzo r├│┼╝ne, powiedzia┼éabym nawet, ┼╝e podejrzanie r├│┼╝ne), z drugiej za┼Ť ÔÇö proces ÔÇ×czytania wyd┼éu┼╝onegoÔÇŁ, przekrojowego i w spos├│b historycznoliteracki zdystansowanego. Jak pisze Mackiewicz w jednym z zamieszczonych tu tekst├│w, ksi─ů┼╝ka krytycznoliteracka nie musi zmierza─ç do ca┼éo┼Ťci, jej autor ma prawo do wybor├│w podyktowanych w┼éasnym gustem czy wra┼╝liwo┼Ťci─ů, a wi─Öc do wybi├│rczo┼Ťci. On sam proponuje nam zatem formu┼é─Ö minimalistyczn─ů: Ma┼ée i mniejsze. Nie daje zwartego projektu krytycznego, raczej ka┼╝e si─Ö przygl─ůda─ç poszczeg├│lnym autorom ÔÇö zar├│wno tym tworz─ůcym wyra┼║ne konstelacje (na przyk┼éad Andrzej Sosnowski i Marcin Sendecki), jak i takim, kt├│rych z tak zwanymi dominuj─ůcymi trendami nie ┼é─ůczy niemal nic, a kt├│rzy wsp├│┼étworz─ů dosy─ç odleg┼ée literackie marginesy (na przyk┼éad wsp├│┼éczesna poezja religijna w osobie Zbigniewa Jankowskiego). Gdyby jednak pokusi─ç si─Ö o stworzenie na podstawie Ma┼éych i mniejszych jakiej┼Ť poetyckiej mapy (czego sam autor wprost nie proponuje), znalaz┼éoby si─Ö na niej miejsce zar├│wno dla poet├│w, kt├│rych interesuje ÔÇ×literatura z literaturyÔÇŁ, uniewa┼╝niaj─ůca ewentualne zwi─ůzki z rzeczywisto┼Ťci─ů, dla autor├│w bardziej lub mniej umiej─Ötnie godz─ůcych racje j─Özyka i ┼Ťwiata, jak dla zwolennik├│w przedmodernistycznych opcji j─Özykowej przezroczysto┼Ťci oraz ÔÇö z dzisiejszego punktu widzenia nieco prostodusznej ÔÇö metafizyczno┼Ťci. Mimo ┼╝e nieeksponowane, w ksi─ů┼╝ce Mackiewicza wielokrotnie powracaj─ů pytania o miejsce poezji w dzisiejszej kulturze, o nowe warunki jej wiarygodno┼Ťci i racje istnienia." (Z recenzji wydawniczej Aliny ┼Üwie┼Ťciak)
This item is available in one branch. Expand information to see details.
Wypożyczalnia Główna
There are copies available to loan: sygn. 331036 (1 egz.)
E-book
In basket
Powieka / Kaczanowski Adam. - [miejsce nieznane] : Wydawnictwo FA-art : Legimi, 2015.

Pierwsza ksi─ů┼╝ka w dorobku wyr├│┼╝niaj─ůcego si─Ö poety najm┼éodszej generacji. Tom Powieka przynosi utrzyman─ů w formie szkicu (cz─Ö┼Ť─ç pierwsza) i filmowego scenariusza (cz─Ö┼Ť─ç druga) swobodn─ů parafraz─Ö historii Batmana.

W przewrotny i ironiczny spos├│b autor konfrontuje wsp├│┼éczesn─ů ba┼Ť┼ä z j─Özykiem refleksji kulturoznawczej, sztuk─Ö masow─ů ze sztuk─ů elitarn─ů - oryginalne wiersze zosta┼éy w ksi─ů┼╝ce wykorzystane w funkcji przypis├│w ilustruj─ůcych rozterki komiksowego bohatera.

Adam Kaczanowski — ur. w 1976 r., raczej pisarz, troch─Ö performer. Autor trzech powie┼Ťci (ostatnio Topless, wyd. Krytyki Politycznej, 2014) oraz siedmiu ksi─ů┼╝ek poetyckich. Publikowa┼é m.in. w „Tw├│rczo┼Ťci”, „brulionie”, „FA-arcie” oraz na cycgada.art.pl. Akcje przeprowadza┼é m.in w Goldex Poldex w Krakowie i BWA Arsena┼é w Poznaniu.W Wydawnictwie FA-art ukaza┼éy si─Ö jego ksi─ů┼╝ki Powieka (1998 – druk, 2015 – e-book), ┼╗ycie przed ┼Ťmierci─ů (2015 – e-book) i Stany (2005 – druk, 2015 – e-book)

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Lektura Stan├│w Adama Kaczanowskiego prowokuje do przemy┼Ťlenia stopnia, w jakim poeta jest dzi┼Ť wsp├│lnikiem, konfidentem, piewc─ů i wrogiem cywilizacyjnego tworu, kt├│ry da si─Ö nazwa─ç World Incorporated. Narrator Kaczanowskiego z ca┼é─ů bezwgl─Ödno┼Ťci─ů obna┼╝a uwik┼éanie artysty w systemy wsp├│┼écze┼Ťno┼Ťci. Jego j─Özyk to liryka wymieszana z narzeczami rynku, medi├│w, po wielokro─ç prze┼╝utej popkultury. To one w┼éa┼Ťnie koduj─ů sceny z naszego ┼╝ycia: ogl─ůdanie telewizji, rozmowy telefoniczne, ablucje w ┼éazience o poranku, seks, intensywn─ů konsumpcj─Ö przyjemno┼Ťci. Sceny te pokazuj─ů te┼╝ poet─Ö przy pracy; nie tej s┼éynnej tw├│rczej, ale tej zarobkowej, z kt├│rej si─Ö ┼╝yje, a wi─Öc r├│wnie┼╝ pisze. Tego rodzaju autoportrety nie zdarzaj─ů si─Ö cz─Östo m┼éodym polskim poetom.

Kacper Bartczak, „Tw├│rczo┼Ť─ç”

Adam Kaczanowski — ur. w 1976 r., raczej pisarz, troch─Ö performer. Autor trzech powie┼Ťci (ostatnio Topless, wyd. Krytyki Politycznej, 2014) oraz siedmiu ksi─ů┼╝ek poetyckich. Publikowa┼é m.in. w „Tw├│rczo┼Ťci”, „brulionie”, „FA-arcie” oraz na cycgada.art.pl. Akcje przeprowadza┼é m.in w Goldex Poldex w Krakowie i BWA Arsena┼é w Poznaniu.W Wydawnictwie FA-art ukaza┼éy si─Ö jego ksi─ů┼╝ki Powieka (1998 – druk, 2015 – e-book), ┼╗ycie przed ┼Ťmierci─ů (2015 – e-book) i Stany (2005 – druk, 2015 – e-book)

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Na tomik sk┼éadaj─ů si─Ö dwadzie┼Ťcia trzy wiersze oraz d┼éugi, dwucz─Ö┼Ťciowy poemat Benon Klawiter, cz─Ö┼Ťciowo publikowane wcze┼Ťniej w takich czasopismach literackich jak „Nowy Nurt”, „Kresy”, „FA-art” czy „Czas Kultury”. M├│wi─ů o mi┼éo┼Ťci – bez ckliwo┼Ťci, o smutku – bez histerii, o ┼╝yciu we wsp├│┼éczesnym ┼Ťwiecie – bez zb─Ödnego zad─Öcia i dydaktyki.

Pierwsze wydanie ksi─ů┼╝ki (wersja drukowana) ukaza┼éo si─Ö w 1999 r. w Poznaniu (Wyd. Obserwator).

Adam Kaczanowski — ur. w 1976 r., raczej pisarz, troch─Ö performer. Autor trzech powie┼Ťci (ostatnio Topless, wyd. Krytyki Politycznej, 2014) oraz siedmiu ksi─ů┼╝ek poetyckich. Publikowa┼é m.in. w „Tw├│rczo┼Ťci”, „brulionie”, „FA-arcie” oraz na cycgada.art.pl. Akcje przeprowadza┼é m.in w Goldex Poldex w Krakowie i BWA Arsena┼é w Poznaniu.W Wydawnictwie FA-art ukaza┼éy si─Ö jego ksi─ů┼╝ki Powieka (1998 – druk, 2015 – e-book), ┼╗ycie przed ┼Ťmierci─ů (2015 – e-book) i Stany (2005 – druk, 2015 – e-book).

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Spis tre┼Ťci: Ars Poetica XXIII: Distilled from pure grain, Canto, 62, Ars Poetica VII: Ostatni wiecz├│r autorski, Miesto Proch┼éady. 18 sonet├│w do Mariny Cwietajewej

Ksi─ů┼╝ka by┼éa kolportowana z numerem 4 (62) 2005 kwartalnika literackiego „FA-art”.

Marek Krystian Emanuel Baczewski — ur. 1964, poeta, dotychczas wyda┼é: Fortepian Baczewskiego i inne konstrukcje (1994), Taniec pi├│rem (1998, Wydawnictwo FA-art), Kasandra idzie przypudrowa─ç nosek (1999), Wiersze ┼╝ebrane (1999), Wyb├│r wierszy (2000), Antologia wierszy nie┼Ťmia┼éych (2003).

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Tom zaiwera wiersze: Chcia┼ébym by─ç Baczewskim, B─ůd┼║. Wiersz dla mojego Syna, Francisco Goya odpowiada przyjacielowi na kilka pyta┼ä dotycz─ůcych sztuki, ┼Ümierci r├│wnoleg┼ée: Osip Mandelsztam i Josif Stalin (I), ┼Ümierci r├│wnoleg┼ée: Osip Mandelsztam i Josif Stalin (II), ┼Ümierci r├│wnoleg┼ée: Franz Kafka i Bohumil Hrabal, Chod┼║, Samotno┼Ť─ç, Ars Poetica XXXII: Manifest Poetycki, Czy Baczewski mo┼╝e by─ç zbawiony?, Elegia, Pan Emanuel Swedenborg, Zabawa w trupa, Trumna dla Barbie, Ucieczka, Informacja, Ars Poetica XXXV: Ostatni wiersz o ┼Ťwiecie, Ars Poetica XXXVI: Écrire c’est mourir en peu (Blanchot), Odcinek, Ars Poetica XXXIII: Zawsze gdy m├│wisz ┼╝e za du┼╝o pisz─Ö, Wn─Ötrze p┼éomienia, Wierz─Ö, Czarna skrzynka, Ars Poetica XXXIV: Recenzja z nienapisanego deszczu, Ars Poetica XL: Tylko poeta, Ars Poetica XLI: Wiersz nie testowany na zwierz─Ötach, Milczenie, Historie mi┼éosne, Nikt, O po┼╝ytkach p┼éyn─ůcych z barbarzy┼äc├│w, Ars Poetica XXXVIII: Epitafium, Ars Poetica XXXIX: Epitafium II, Lata wieku XX, Ars Poetica XXXVII: Spotkanie z czytelnikiem, Epitafium na gr├│b kurtyzany Lais, John Ashbery pisze wiersz na konkurs poetycki o tytu┼é „Wieszcza Elbl─ůga”, Filozoficzna oktawa o rozstaniu.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Tom zaiwera wiersze: Klasa odchodz─ůca bezszelestnie, Rapsod o ┼Ťwi─Ötym Tomaszu z Akwinu, Precesja punkt├│w r├│wnonocy: Mircea Eliade, Je┼Ťli ju┼╝ wszyscy o Sarajewie, to ja te┼╝, Fortepian Baczewskiego, We┼║miesz j─ů z sob─ů..., Ostatni poranek w getcie (rzecz o Januszu Korczaku), Ars Poetica III, Ars Poetica I, En pleine russe, Akme, Ars Poetica V, Woodstock, Barbarzy┼äca odpoczywa na zgliszczach biblioteki, Ucze┼ä Dedala (odlotowy poemat), Ars Poetica XVII: Dos┼éowno┼Ť─ç, Haiku.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Szalony poemat w sze┼Ťciu ods┼éonach. Podziw budzi dynamika, z jak─ů autor prowadzi swoje rozwa┼╝ania i jego bezkompromisowo┼Ť─ç w sprawach og├│lnie uwa┼╝anych za bli┼╝sze fizjologii ni┼╝ poezji. Kasandra idzie przypudrowa─ç nosek jest pierwszym w historii literatury polskiej poematem o ekskrementach, a autor wielokrotnie nie stroni od ich dosadniejszego, ale zawsze uzasadnionego okre┼Ťlania. Jednak ka┼╝dy, kto wie, ┼╝e literatura tak samo jak powagi potrzebuje drwiny, hucpy i przekory, ten przy lekturze Kasandry b─Ödzie si─Ö ┼Ťwietnie bawi┼é.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Ksi─ů┼╝ka Baczewskiego sk┼éada si─Ö z siedmiu cz─Ö┼Ťci, z siedmiu poemat├│w: Morze II, Ryba, Morze, Marina, Marina II, Hujstoria, Itaka i pewnie zas┼éuguje na miano traktatu poetyckiego. O czym to traktat? Jakkolwiek zabrzmi to g┼éupio, jest to traktat o wszystkim. O ┼╝ywiole morza, o historii ludzkiego rodzaju i historii cywilizacji, o literaturze, o poprzednim wieku, o samym Baczewskim, o j─Özyku, kt├│rym Baczewski potrafi obraca─ç jak ma┼éo kto. (…) Epicki rozmach, erudycja, ironia, autoironia i liryzm, paradoksalno┼Ť─ç, umiej─Ötno┼Ť─ç podejmowania intelektualnego i estetycznego ryzyka sk┼éadaj─ů si─Ö na ... , brakuje mi s┼éowa, ale najbli┼╝sza b─Ödzie pewnie pie┼Ť┼ä.Bohdan Zadura – cyt. za www.instytutksiazki.pl

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Tom zaiwera wiersze: Zabawka, Dwa listy zamkni─Öte, z zamkni─Ötego miejsca, od hipotetycznego alberta camusa do simona wiesenthala (w sprawie doktryny), Ars poetica xxv: s┼éawa, Dzwon (albo o marno┼Ťci poezji), Tristia, Pusto┼Ť─ç, Pu┼éapka, Spotkanie, Wsp├│lny ┼Ťwiat, Dupobranie, List z bezludnej wyspy (o tym, jak poeta z┼éo┼╝y┼é wizyt─Ö dawnej kochance, kt├│ra urodzi┼éa dziecko innemu m─Ö┼╝czy┼║nie), Ars poetica xviii: anio┼é, Przepraszam pana, panie baczewski, Tren, Na pocz─ůtku by┼é odlot, Ars poetica ix: umys┼é, Kr├│tki wiersz o seksie, Wszystko gotowe do nocy: michel foucault, Wo┼éaj─ůc przez ┼Ťcian─Ö mroku na drugi brzeg ciszy, Le┼╝enie ma przysz┼éo┼Ť─ç, Ikonopisanie, O co mi chodzi kiedy tobie stoi, Red hot poetry, First we fuck katowice, Sonet o ma┼épce voltaire’a i o ┼Ťmiechu, Dziesi─Ö─ç dowod├│w na istnienie mi┼éo┼Ťci.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Autora "Wyboru wierszy" trudno zakwalifikowa─ç do jakiejkolwiek z obowi─ůzuj─ůcych, czy raczej modnych "szk├│┼é poetyckich". Gdyby┼Ťmy do owej klasyfikacji u┼╝yli terminologii Karola Maliszewskiego, to Baczewski nie pasuje ani do grona "klasycyst├│w", ani "barbarzy┼äc├│w". Jak na klasycyst─Ö, za du┼╝o w nim barbarzy┼äcy - i vice versa. Bo je┼Ťli ju┼╝ poeta pisuje si─Ö w jak─ů┼Ť tradycj─Ö literack─ů, to podchodzi do niej bez jakiego┼Ť kompleksu ni┼╝szo┼Ťci, to znaczy stara si─Ö w niej dostrzec jej relacje ze wsp├│┼éczesno┼Ťci─ů. ┼Üwiadczy o tym ca┼éa, obecna w tomiku seria wierszy, nazwijmy to, "erudycyjnych" - po┼Ťwi─Öconych Halinie Po┼Ťwiatowskiej, Franzowi Kafce, Osipowi Mandelsztamowi czy R. M. Rilkemu, kt├│rego jak si─Ö zdaje, mo┼╝na poczytywa─ç za patrona poezji Baczewskiego. (Jaros┼éaw Jakubowski, "Kaskader wra┼╝liwo┼Ťci", Topos 1/2001)

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Do kina czy na film? „Zawsze do kina” — odpowiada Justyna Budzik w fascynuj─ůcej ksi─ů┼╝ce o przestrzeniach kina. Sala kinowa to tylko jedno z wielu opisywanych przez ni─ů miejsc, gdzie „rozpo┼Ťciera si─Ö pe┼éna niuans├│w przestrze┼ä kinematograficznego doznania, w kt├│rym wzrok miesza si─Ö z dotykiem, zapachem, w─Öchem i smakiem”.

Wiedza z antropologii widowisk i erudycja filmowa autorki wiod─ů nas do odpowiedzi na pozornie proste pytanie: dlaczego wci─ů┼╝ jeszcze chodzimy do kina? Odpowiada na nie autorka m┼éoda, nale┼╝─ůca do epoki filmu zdigitalizowanego, a zarazem melancholiczka kina, kt├│ra rejestruje nieuchronn─ů strat─Ö ma┼éych kin, znikaj─ůcych z przestrzeni naszych miast. Nie jest to jednak dzie┼éo nostalgii. Ksi─ů┼╝ka opowiada o intensywnym, wr─Öcz ekstatycznym prze┼╝ywaniu kina — niemo┼╝liwym bez specyficznej przestrzeni, jaka powstaje wok├│┼é widza i obrazu filmowego. Spektakularno┼Ť─ç i intymno┼Ť─ç to szczeg├│lny fenomen przestrzeni kinowej, gdzie czujemy si─Ö u siebie, intymnie, w erotycznej blisko┼Ťci z innym — znanym i nieznanym, a zarazem podlegamy spektakularnej sensacji za spraw─ů tre┼Ťci i technologii obraz├│w filmowych. Jest to opowie┼Ť─ç o budynkach, miastach, archiwach, mitycznych kinotekach i filmach — oczywi┼Ťcie. Dotyk ┼Ťwiat┼éa to swoisty wyraz wdzi─Öczno┼Ťci dla przestrzeni, kt├│ra pozwala mi┼éo┼Ťnikom kina dzieli─ç oczarowanie obrazem filmowym.

z recenzji wydawniczej Ryszarda Koziołka

┼Üwiat┼éo rozchodz─ůce si─Ö w sali kinowej jest tworem przestrzennym, mo┼╝na wyr├│┼╝ni─ç jego kszta┼ét i g─Östo┼Ť─ç. Czy mo┼╝na go dotkn─ů─ç? Racjonalna odpowied┼║ powinna brzmie─ç „nie”, jednak gdy wg┼é─Öbi─ç si─Ö w doznawanie projekcji, nie jest to ju┼╝ takie oczywiste. Wi─ůzka id─ůca od projektora do ekranu jest ci─ůgle obecna na sali, daje o sobie zna─ç jasno┼Ťci─ů i g─Östo┼Ťci─ů spowijaj─ůc─ů widz├│w siedz─ůcych na linii kabina — ekran. Wchodzi w sk┼éad r├│┼╝nych bod┼║c├│w zmys┼éowych, z kt├│rymi stykaj─ů si─Ö (dos┼éownie) kinowi widzowie.

(fragment ksi─ů┼╝ki)

Justyna Budzik — filmoznawczyni, absolwentka MISH, doktor nauk humanistycznych w zakresie nauk o kulturze (Wydzia┼é Filologiczny Uniwersytetu ┼Ül─ůskiego, 2012). Interesuje si─Ö antropologi─ů i archeologi─ů kina, tak┼╝e w aspekcie praktycznym: aktywnie dzia┼éa w dziedzinie edukacji filmowej. Odkrywa r├│wnie┼╝ tajniki audiodeskrypcji dzie┼é audiowizualnych oraz glottodydaktyki polonistycznej.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Walorami prozatorskiego debiutu C.K. K─Ödera s─ů - a rzadkie to cechy najnowszej prozy - przemy┼Ťlana, oryginalna i konsekwentna kompozycja, a tak┼╝e psychologiczna przenikliwo┼Ť─ç i trafno┼Ť─ç obyczajowa poszczeg├│lnych epizod├│w. W trzycz─Ö┼Ťciowym utworze inni, role spo┼éeczne oraz j─Özyk buduj─ů kr─Ögi piek┼éa samo┼Ťwiadomo┼Ťci bohater├│w. Antologia tw├│rczo┼Ťci postnatalnej to ksi─ů┼╝ka absolutnie niepor├│wnywalna z ┼╝adnym innym przedsi─Öwzi─Öciem literackim, a wielowymiarowo┼Ť─ç jej przes┼éania mog┼éa ze┼ä uczyni─ç jedn─ů z donio┼Ťlejszych premier prozatorskich dekady lat 90. Krzysztof Uni┼éowski

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Przemierzaj─ůc przestrze┼ä w nieko┼äcz─ůcej si─Ö w─Ödr├│wce, Rurand trafia do miasta, kt├│re przypomina jego rodzinne Rydu┼étowy. Cho─ç mog┼éoby by─ç ka┼╝dym ze ┼Ťl─ůskich miast. To podwodny ┼Ťwiat, a czas, kt├│ry w nim biegnie, zatrzyma┼é si─Ö w latach 90. XX wieku. Spe┼éniaj─ůc tajemnicz─ů misj─Ö i pr├│buj─ůc wytropi─ç nieuchwytnego przeciwnika, Rurand traci pewno┼Ť─ç, czy wci─ů┼╝ jest rycerzem, czy sta┼é si─Ö potworem. Musi znale┼║─ç wyj┼Ťcie.

Cezary K. K─Öder - urodzony w 1965 roku w Bytomiu pisarz i muzyk, autor powie┼Ťci Antologia tw├│rczo┼Ťci postnatalnej (1996), Rurand. Prequel (2013), ksi─ů┼╝ek poetyckich Sekwencje (1994). Najnowszy model (2004), Straszny melodramat (no i to serduszko) (2010), a tak┼╝e tekst├│w piosenek Formacji Fantazman (CD Tu b─Öd─Ö, 2012). Dodatkowo: duch sprawczy Formacji Fantazman i kwartalnika literackiego „FA-art".

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Rad─Ö Wydawnicz─ů antologii Poeci i poetki przekraczaj─ů granice - sto wierszy stworzyli Inga Iwasi├│w oraz Piotr ┼Üliwi┼äski, kt├│rzy s─ů tak┼╝e cz┼éonkami Rady Fundacji Otwarty Kod Kultury. Redaktorami antologii za┼Ť zostali Konrad C. K─Öder, prezes Fundacji Otwarty Kod Kultury i redaktor naczelny kwartalnika „FA-art”, oraz Eliza K─ůcka i Tomasz Gerszberg, autorzy i wsp├│┼épracownicy kwartalnika „FA-art”. Mo┼╝e najwa┼╝niejsze jest jednak, ┼╝e wszystkie wy┼╝ej wymienione osoby aktywnie uczestnicz─ů we wsp├│┼éczesnym ┼╝yciu literackim jako czynni poeci b─ůd┼║ literaturoznawcy. Nie od rzeczy b─Ödzie te┼╝ wspomnie─ç, ┼╝e redaktorzy nale┼╝─ů do trzech kolejnych „rocznik├│w”: 60., 70. i 80.

Taki te┼╝, uwzgl─Ödniaj─ůcy autor├│w rocznik├│w 60., 70. i 80., jest wyb├│r, kt├│ry prezentujemy Czytelnikowi, co przek┼éada si─Ö na uk┼éad wierszy w antologii. Formu┼éa przekraczania granic pojawiaj─ůca si─Ö w tytule tyle┼╝ nas przy tym wyborze ogranicza┼éa, co inspirowa┼éa. Wyb├│r jest bowiem autorski w pe┼énym tego s┼éowa znaczeniu: ka┼╝de z nas ma swoje preferencje i skojarzenia, i cho─ç cieszy nas balans na granicy powagi, pograniczno┼Ť─ç poetyk i temat├│w, to dla tej pograniczno┼Ťci nie szukali┼Ťmy innego wsp├│lnego mianownika ni┼╝ nasza satysfakcja czytelnicza. Uprzedzaj─ůc wszelkie pytania, kt├│re na pewno si─Ö pojawi─ů, deklarujemy jednocze┼Ťnie, ┼╝e starali┼Ťmy si─Ö nie zamieszcza─ç wierszy tych autor├│w, kt├│rzy granice dawno ju┼╝ przekroczyli.

Obmapywanie poezji rocznik├│w 60., 70. i 80. w naszym wykonaniu nie rz─ůdzi si─Ö zatem logik─ů formalnych czy tematycznych ogranicze┼ä – w ka┼╝dym z pa┼ästewek poetyckich szukali┼Ťmy logiki lokalnych gier z granic─ů ┼Ťwiata, intymno┼Ťci, j─Özyka czy do┼Ťwiadczenia. Wedle nas ka┼╝dy z autor├│w gra (z) w┼éasnymi regu┼éami, umacniaj─ůc je lub podwa┼╝aj─ůc, a na pewno testuj─ůc. Ograniczeni liczb─ů sto, wybrali┼Ťmy te wiersze, kt├│re zdawa┼éy nam si─Ö efektownymi raportami z takiej gry – (auto)ludycznymi instrukcjami (samo) obs┼éugi.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

„Panie i Panowie! Poetki i poeci! Urodzeni po 1960 roku laureaci konkurs├│w i przyszli nobli┼Ťci! Wszyscy jeste┼Ťcie postmodernistami. A je┼Ťli wy jeste┼Ťcie postmodernistami — to ja nie (chocia┼╝ kiedy┼Ť by┼éem)”.

„Maniakalna potrzeba potwierdzania prze┼éom├│w politycznych prze┼éomami w literaturze spowodowa┼éa na pocz─ůtku lat dziewi─Ö─çdziesi─ůtych powstanie ci┼Ťnienia oczekiwa┼ä wobec tw├│rc├│w m┼éodszego pokolenia, kt├│re to ci┼Ťnienie, wraz z liberaln─ů teori─ů wolnego rynku, doprowadzi┼éo do wytrysku „brulionu” na ┼éamach prasy i innych medi├│w. Zdanie powy┼╝sze jest og├│lne i bezosobowe, umy┼Ťli┼éem sobie jednak, ┼╝e dopowiedzenie, sk─ůd si─Ö mog┼éy wzi─ů─ç: maniakalna potrzeba, ci┼Ťnienie i wytrysk oraz dlaczego czas wyst─Öpowania tych zjawisk jest okre┼Ťlony tak, a nie inaczej, pozwoli mi na nieco pe┼éniejsze wejrzenie w mit „pokolenia brulionu”, zdekonstruowanie go i opowiedzenie o innym micie”.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Ju┼╝ w latach dziewi─Ö─çdziesi─ůtych ubieg┼éego wieku opinie krytyk├│w udzielaj─ůcych si─Ö w gazetach wysokonak┼éadowych — o pismach bran┼╝owych nie wspominaj─ůc — przesta┼éy uchodzi─ç za wzorcowe. Od ko┼äca tamtej dekady coraz ┼éatwiej zrozumie─ç paradoks obiegu wytwor├│w krytycznoliterackich: im wi─Öksze grono potencjalnych odbiorc├│w, tym mniejsza si┼éa oddzia┼éywania krytyki. I na odwr├│t — im mniejszy bywa jej zasi─Ög, tym wi─Öksza szansa na skuteczn─ů wymian─Ö my┼Ťli. Krytyka skazana jest dzi┼Ť na prac─Ö u podstaw, co, jak s─ůdz─Ö, najlepiej jej samej wr├│┼╝y. Lepsze ma┼ée i mniejsze od iluzji uczestnictwa w du┼╝ym i powszechnym.

Dostajemy do r─Öki zbi├│r recenzji i szkic├│w Paw┼éa Mackiewicza dokumentuj─ůcych z jednej strony list─Ö jego lektur bie┼╝─ůcych (a czyta rzeczy bardzo r├│┼╝ne, powiedzia┼éabym nawet, ┼╝e podejrzanie r├│┼╝ne), z drugiej za┼Ť — proces „czytania wyd┼éu┼╝onego”, przekrojowego i w spos├│b historycznoliteracki zdystansowanego. Jak pisze Mackiewicz w jednym z zamieszczonych tu tekst├│w, ksi─ů┼╝ka krytycznoliteracka nie musi zmierza─ç do ca┼éo┼Ťci, jej autor ma prawo do wybor├│w podyktowanych w┼éasnym gustem czy wra┼╝liwo┼Ťci─ů, a wi─Öc do wybi├│rczo┼Ťci. On sam proponuje nam zatem formu┼é─Ö minimalistyczn─ů: Ma┼ée i mniejsze. Nie daje zwartego projektu krytycznego, raczej ka┼╝e si─Ö przygl─ůda─ç poszczeg├│lnym autorom — zar├│wno tym tworz─ůcym wyra┼║ne konstelacje (na przyk┼éad Andrzej Sosnowski i Marcin Sendecki), jak i takim, kt├│rych z tak zwanymi dominuj─ůcymi trendami nie ┼é─ůczy niemal nic, a kt├│rzy wsp├│┼étworz─ů dosy─ç odleg┼ée literackie marginesy (na przyk┼éad wsp├│┼éczesna poezja religijna w osobie Zbigniewa Jankowskiego). Gdyby jednak pokusi─ç si─Ö o stworzenie na podstawie Ma┼éych i mniejszych jakiej┼Ť poetyckiej mapy (czego sam autor wprost nie proponuje), znalaz┼éoby si─Ö na niej miejsce zar├│wno dla poet├│w, kt├│rych interesuje „literatura z literatury”, uniewa┼╝niaj─ůca ewentualne zwi─ůzki z rzeczywisto┼Ťci─ů, dla autor├│w bardziej lub mniej umiej─Ötnie godz─ůcych racje j─Özyka i ┼Ťwiata, jak dla zwolennik├│w przedmodernistycznych opcji j─Özykowej przezroczysto┼Ťci oraz — z dzisiejszego punktu widzenia nieco prostodusznej — metafizyczno┼Ťci. Mimo ┼╝e nieeksponowane, w ksi─ů┼╝ce Mackiewicza wielokrotnie powracaj─ů pytania o miejsce poezji w dzisiejszej kulturze, o nowe warunki jej wiarygodno┼Ťci i racje istnienia.

z recenzji wydawniczej Aliny ┼Üwie┼Ťciak

Pawe┼é Mackiewicz — adiunkt w Instytucie Filologii Polskiej Uniwersytetu Wroc┼éawskiego. Autor ksi─ů┼╝ek Pisane osobno. O poezji polskiej lat pierwszych (Pozna┼ä 2010), W kraju pe┼énym temat├│w.Kazimierz Wyka jako krytyk poezji (Krak├│w 2012); do druku przygotowuje „Tylnym pomostem”. Kazimierza Wyki felietony zebrane oraz ksi─ů┼╝k─Ö o poezji Marcina Sendeckiego. Szkice i recenzje pisuje m.in. do „Nowych Ksi─ů┼╝ek”, „Odry”, „FA–artu”, „Akcentu”, „Rity Baum”, „Kwartalnika Artystycznego”. Mieszka troch─Ö w G├│rach Kaczawskich, odrobin─Ö w Legnicy i nieco we Wroc┼éawiu.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
E-book
In basket

Najnowsza ksi─ů┼╝ka Grzegorza Tomickiego zwiera cykle wierszy: Legnica, Europa, Ameryka i ┼Üwiat.

Grzegorz Tomicki - Poeta, krytyk literacki, publicysta. Stale wsp├│┼épracuje z miesi─Öcznikami „Tw├│rczo┼Ť─ç” i „Odra” oraz kwartalnikiem „FA-art”. Opublikowa┼é tomy wierszy: Miasta anio┼é├│w (1998) i Zaj─Öcia (2001). Prowadzi blog literacki Szkice ciurkiem: http://tomicki.blox.pl. Mieszka w Legnicy.

Dost─Öp do tre┼Ťci elektronicznej wymaga posiadania kodu dost─Öpu, kt├│ry mo┼╝na odebra─ç w bibliotece.
This item is available online. Expand information to see details.
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again

Baza regionalna "Bibliografia Wojew├│dztwa Opolskiego" zawiera opisy bibliograficzne zawarto┼Ťci ksi─ů┼╝ek i artyku┼é├│w z czasopism dotycz─ůcych w swej tre┼Ťci Opolszczyzny (jej historii, przyrody, gospodarki, polityki, nauki, o┼Ťwiaty, kultury itd.). Jest tworzona w Wojew├│dzkiej Bibliotece Publicznej w Opolu. Prowadzona jest na bie┼╝─ůco od 1988 roku.

Baza jest cz─Ö┼Ťci─ů og├│lnopolskiego systemu bibliografii regionalnych, kt├│re pe┼éni─ů funkcj─Ö uzupe┼éniaj─ůc─ů w odniesieniu do narodowych wykaz├│w publikacji. Rejestruje materia┼éy publikowane w prasie og├│lnopolskiej, regionalnej i lokalnej, ksi─ů┼╝ki i ich fragmenty, mapy itp. Czynnikiem decyduj─ůcym o doborze jest warto┼Ť─ç materia┼éu informacyjnego.

Roczniki "Bibliografii Wojew├│dztwa Opolskiego" za lata 1980-1990 zosta┼éy wydane drukiem i s─ů udost─Öpnione w Opolskiej Bibliotece Cyfrowej.


Czytelnicy mog─ů pos┼éugiwa─ç si─Ö nast─Öpuj─ůcymi kryteriami wyszukiwawczymi: tytu┼é atyku┼éu, autor, temat, tytu┼é czasopisma.

Wyniki wyszukiwania mo┼╝na zaw─Özi─ç u┼╝ywaj─ůc faset, znajduj─ůcych sie z boku listy.

Wyszukane opisy bibliograficzne mo┼╝na pobra─ç i zapisa─ç w postaci zestawienia alfabetycznego.